Show simple item record

Aproximaciones a una poética de Obra total en Umbral de Juan Emar

dc.creatorVásquez, Malva
dc.creatorVargas, Constanza
dc.date2014-12-31
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2474
dc.identifier10.4067/S0718-71812014000200007
dc.descriptionIn Umbral, Primer Pilar, El Globo de Cristal Emar puts in practice a sort of “peripheral cosmopolitism” by experimenting to the maximum with diverse avant-garde proposals and formulations about the category of Total Work from an attitude of critical distance from those artistic projects. In Umbral he recontextualizes the Quarrel of the Ancients and the Moderns that he had displayed in his work as an art critic in the paper La Nación through different meta-literary strategies: for instance, the creation of a drama-novel that allows him to integrate both the poles of artistic production and of critical reception. Emar, faithful to his understanding of (modern) “living art” as “creative doubt”, renders Umbral as an “object of anxiety” in diverse narratological levels, both thematic and formal. On a thematic level, playing with the Nietzschean Apollonian and the Dionysian allows him to display a poetics of fiction that involves, on a theoretical level, a critique of the modern notion of author. en-US
dc.descriptionEmar en Umbral, Primer Pilar, El Globo de Cristal practica una suerte de “cosmopolitismo periférico” al experimentar al máximo con diversas propuestas vanguardistas y formulaciones de la categoría de Obra Total. Recontextualiza así la Querella Antiguos y Modernos que desplegara en su labor como crítico de arte en el Diario La Nación por medio de la creación de una novela-drama que permite integrar tanto el polo de la producción artística como el de la recepción crítica. Emar, fiel a su entendimiento del “arte vivo” como “duda creadora”, conforma a Umbral como “objeto de ansiedad”. A nivel temático, el juego con lo apolíneo y lo dionisíaco nietzscheano le permite desplegar una poética de la ficción que implica una crítica de la noción moderna de autor. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2474/2448
dc.rightsDerechos de autor 2019 AISTHESISes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 56 (2014); 101-119en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 56 (2014); 101-119es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.56
dc.subjectMultiperspectivismen-US
dc.subjectAvant-Gardeen-US
dc.subjectTotal Worken-US
dc.subjectJuan Emaren-US
dc.subjectObject of Anxietyen-US
dc.subjectObra Totales-ES
dc.subjectJuan Emares-ES
dc.subjectObjeto de Ansiedades-ES
dc.subjectVanguardia-Multiperspectivismoes-ES
dc.titleApproximations to a Total Work poetics in Juan Emar’s Umbralen-US
dc.titleAproximaciones a una poética de Obra total en Umbral de Juan Emares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record