A Theorical Review (Thorough or Not) to the Discussion of the “Death of Cinema” in the Contemporary Cinema
Un repaso teórico (exhaustivo o no) al debate de la “muerte del cine” en el cine contemporáneo
dc.creator | Santa Cruz, José Miguel | |
dc.date | 2014-06-30 | |
dc.identifier | http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2828 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-718120140001000010 | |
dc.description | In the current climate of the film studies, the subject about the «death of cinema» appear as a discussion with apocalyptic signs and deeply nostalgic. Something that appear to belong to only to the last decade of 20th Century –with necessary projections and relapse to the first decade of 21st century and 1980s respectively–. But, it was a discussion that convened strong views and discursive devices stylized, that tried understand processes complex about: the cinematic nature, the changes of the cultural consumption, the aesthetics and discursive transformations, the burst in of new kind of understand of the cinema, etc. In this sense, we wish to emphasize that this topic has been a reflexive motor that expanded the frontiers of the film theory itself. | en-US |
dc.description | En el clima actual de los estudios de cine, el tema de la «muerte del cine» parece un debate con ribetes apocalípticos y profundamente nostálgico. Algo que pertenece exclusivamente a la última década del siglo XX –con sus proyecciones y sus retrocesos necesarios hacia la primera década del siglo XXI y los años ochenta respectivamente–. No obstante ello, fue un debate que convocó fuertes puntos de vista y finos dispositivos discursivos que intentaban comprender procesos complejos sobre la naturaleza cinematográfica, los cambios del consumo cultural, las transformaciones estéticas, la emergencia de nuevas formas de comprender el cine, etc. En este sentido nos interesa destacar que este tópico ha sido un motor reflexivo que expandió las fronteras de la propia teoría cinematográfica. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Instituto de Estética. Facultad de Filosofía | es-ES |
dc.relation | http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2828/2764 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 <h4><strong> AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas</strong></h4> | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 55 (2014); 155-177 | en-US |
dc.source | AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 55 (2014); 155-177 | es-ES |
dc.source | 0718-7181 | |
dc.source | 10.7764/ais.55 | |
dc.subject | Cinema theory | en-US |
dc.subject | Contemporary cinema | en-US |
dc.subject | Death of cinema | en-US |
dc.subject | Teoría del cine | es-ES |
dc.subject | Cine contemporáneo | es-ES |
dc.subject | Muerte del cine | es-ES |
dc.title | A Theorical Review (Thorough or Not) to the Discussion of the “Death of Cinema” in the Contemporary Cinema | en-US |
dc.title | Un repaso teórico (exhaustivo o no) al debate de la “muerte del cine” en el cine contemporáneo | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |