• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

A Theater Revolution, why not? The T.E.P.A or “The Political Propaganda with Theatrical form” by Isidora Aguirre

¿Y por qué no la revolución del teatro? El T.E.P.A o la “propaganda política con forma teatral” de Isidora Aguirre

Author
Grumann Sölter, Andrés

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2996
10.4067/S0718-718120130001000012
Abstract
Isidora Aguirre widely developed a prolific and well known career as a Chilean playwright. She was recognized both nationally and internationally, since some of her major plays were translated. La Pergola de las Flores (1960) and Los que van quedando en el camino (1969) are among her most celebrated works. This article aims to present a rarely studied, but highly influential aspect in her political connections as a playwright. In times of the Unidad Popular, Aguirre created and presented a new theatrical form of short format called T.E.P.A (Popular, Experimental and Amateur Theater) with which expanded the “revolution” that Salvador Allende proposed in several villages north and south of Chile, both during his campaign to the presidency and the first two years of his government under the name of Los Cabezones de la Feria.
 
La dramaturga chilena Isidora Aguirre desarrolló una prolífica y ampliamente reconocida carrera artística como dramaturga tanto en nuestro país como en el extranjero donde se tradujeron algunas de sus principales obras de teatro. Entre sus trabajos más celebrados se encuentra La Pérgola de las Flores (1960) y Los que van quedando en el camino (1969). El artículo tiene por objetivo presentar un aspecto poco estudiado, pero altamente influyente en la formación teatral y la vinculación política de la dramaturga. En tiempos de la Unidad Popular, Aguirre ideó y presentó una forma teatral de pequeño formato que denominó T.E.P.A (Teatro Experimental, Popular, Aficionado) con el que expandió la “revolución” que propuso Salvador Allende en varios pueblos del norte y sur del país tanto en la campaña para llegar al gobierno como durante los dos primeros años del Gobierno Popular bajo en nombre de Los Cabezones de la Feria.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB