• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

Forced Image. Ideology and counter-ideology of visual representation in Latinamerican digital cinema and animation

La imagen sometida. Ideología y contraideología de la representación visual en el cine digital y de animación latinoamericano

Author
Viñolo Locuviche, Samuel

Infante del Rosal, Fernando

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3038
10.4067/S0718-71812012000200019
Abstract
It is still thought that power authorities promote the use of images through technological development as a tool for social control and domination. Nonetheless, the evolution of image seems to point another way, in which generation of synthetic images becomes its own purpose: industrially developed societies are less interested in control through images than mastering image generation, because this is the most obvious sign of a technologically advanced society. Although digital animation, vanguard of digital technology, seems now the most appropriate way to master image production, many dissident groups has arisen to oppose this standardized models. This paper analyzes how these oppositional forces act within latin american animation in a special way
 
Aunque sigue pensándose que el poder fomenta, mediante el desarrollo tecnológico, el uso de la imagen como herramienta de dominio, la evolución de las imágenes parece apuntar hacia otro lugar: la imagen sintética se ha convertido en un fin en sí misma. A las sociedades desarrolladas industrialmente no les interesa tanto el dominar con la imagen como dominar la imagen misma, porque este dominio es el síntoma más notorio de una sociedad avanzada. Aunque el cine de animación digital, avanzadilla de la tecnología digital, constituye el medio adecuado para ese sometimiento de la imagen por parte de la industria predominante, han surgido movimientos que oponen resistencia a este modelo. Este artículo analiza cómo actúa esta resistencia en el contexto de la animación latinoamericana.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Digital communication: Operational definition and approach to participation in the form of digital inclusion/exclusion 

    Pignuoli Ocampo, Sergio. MAD; No. 46 (2022); 70-83
  • The role of technological infrastructure in relation to the digital divide and the digital literacy in hundred educational institutions of Colombia. 

    Sánchez, Luis; Reyes, Ana María; Ortiz, Diana; Olarte, Fredy. Calidad en la Educación; Nº 47 (2017): Revista Calidad en la Educación; 112-144
  • From Graphical User Interface Design to the Configuration of a Digital Object. Materiality and Digital Ontology 

    Castañeda Arredondo, Erika Cecilia. Diseña; Núm. 15 (2019): Estética en la interacción; 70-93
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB