• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

Ritual Sound, Force Field, and Existencial Spatiality: a Non- Musicological Aesthetics of the Bailes Chinos

Sonido Ritual, Campo de Fuerza y Espacialidad Existencial: Una Estética no Musicológica de los Bailes Chinos

Author
Castillo Fadic, Gabriel

de la Cuadra, Patricio

Fabre, Benoît

Blanc, François

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3210
10.4067/S0718-71812010000200010
Abstract
The Bailes chinos from Central Chile are an expressive power that combines ritual flutes, choreographic movement, and singing. Not just depending from the interests, values and analytical categories that might arise in the traditional studies of culture, the Bailes can be read straightforwardly, mainly, phenomenological, as a complex symbolic and ritualistic operation that validates the existential character of a space intervened by sound and the body. The present article looks for that straightforward reading, and attempts on the very form, literal, from the everyday occurrence, and from a mix approximation, both philosophical and physical-acoustical. From that spot, the article will try to establish an aesthetical sys- tem of correspondence that will tense the physical form, the existential form and the sense.
 
Los bailes chinos de la zona central de Chile constituyen una potencia expresiva que combina la ejecución de flautas rituales, el movimiento coreográfico y el canto. Con independencia del interés, los valores y las categorías analíticas que suscitan en los estudios de cultura tradicional, ellos pueden ser leídos directamente, primeramente, fenomenológicamente, como una compleja operación simbólica y ritual que verifica el carácter existencial del espacio intervenido por el sonido y por cuerpo. El presente artículo busca esa lectura directa y atenta a la forma misma, literal, del acontecer, desde una aproximación mixta, filosófica y físico-acústica. Desde ella se procura establecer un sistema estético de correspon- dencias que pone en tensión forma física, forma existencial y sentido.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ‘LO CHINO’ EN EL TEATRO CHILENO DE PRINCIPIOS DEL SIGLO XX: EL CHINO DE ERNESTO MONGE WILHELMS 

    Palma, Patricia; Montt, María. Intus - legere Historia; Vol. 15, Nº 1 (2021): REPENSANDO LOS VÍNCULOS CON ASIA DESDE AMÉRICA LATINA Y ASIA; 53-69
  • Chinese within borders: Daily life and conflicts of Chinese immigrants in Tacna and Arica (1904-1929) 

    Palma, Patricia; Maubert, Lucas. Revista de Historia; Vol. 1 Núm. 28 (2021); 319-346
  • Towards the translation studies of classical chinese: the elaboration of a classical chinese-spanish parallel corpus 

    Sun, Wei; Kozlova, Inna; Chang, Fuliang. ALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 54 (2022): Julio 2022; 157-178
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB