Unrealized Paths in Political Chilean Cinema. Parody, Estrangement and Reflexivity
Vías no realizadas en el cine político chileno. Parodia, extrañamiento y reflexividad
Author
Pinto, Iván
Horta, Luis Felipe
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/328410.4067/S0718-71812010000100009
Abstract
During a convulsed political period that will reach its climax with a military coup in 1973, Chilean cinema focused on the question of its function as a source of social change and support for the Popular Unity government (UP). Questioning its cinematographic operations and establishing a clarifying index of refl exivity, two fi lms Queridos compañeros (1976) and Realismo socialista (1973) will leave traces of an interrupted process within political cinema in Chile. Both fi lms state a critique of traditional left cinema, one by means of parody, and the other by a “mise en abyme”- or a story-within-a-story- of its narration En el marco de un convulsionado período político que llevará al golpe de estado de 1973, el cine chileno enfatiza la pregunta por su función como generador de cambios sociales y de apoyo al gobierno de la Unidad Popular. Cuestionando sus operaciones cinematográfi cas y estableciendo un claro índice de refl exividad, dos fi lmes, Queridos compañeros (1976) y Realismo socialista (1973) dejarán huellas de las “vías no realizadas” del cine político chileno, que se verán interrumpidas por los acontecimientos históricos. Ambos fi lmes articulan una crítica a la visión clásica del cine militante de izquierda, uno por vía de la parodia, el otro por la “puesta en abismo” del relato