Art and life in the Latin American metropolis. Art and city in times of globalisation
Las metrópolis latinoamericanas, el arte y la vida. Arte y ciudad en tiempos de globalización
Author
Gorelik, Adrián
Abstract
The context of globalisation has given special characteristics to the Latin American avant-garde tradition of relating «Art» and «Life» within the metropolis. The institutional and market circuit of art exist outside the museum and gallery, the artistic-visual-industrial design gains a growing presence in the city, and the new tendencies in urban studies put forward the theory of urban marketing, which proposes art and culture as a means to produce urban identities in order to successfully compete in the global market of cities. These new «global» trends of the relationship between art and city seem to be a cynical application of avant-garde traditions. But in Latin American cities they have not been obliterated, instead they coexist in the public space with a constantly renewed but also globalized political art. El contexto de la globalización ha impreso características especiales a la tradición vanguardista latinoamericana de vinculación entre el «arte» y la «vida» encarnada en la metrópolis. El circuito institucional y mercantil del arte salen del museo y de la galería, el diseño artístico-visual-industrial gana presencia en la ciudad y las nuevas tendencias de pensamiento urbanístico postulan la teoría del marketing urbano, que propone al arte y la cultura como instrumentos de producción de identidades locales en función de competir en el mercado global de ciudades. Estas nuevas modalidades «globales» de la relación arte-ciudad parecen una aplicación cínica de las tradiciones vanguardistas, pero en las metrópolis latinoamericanas no las han cancelado, debiendo convivir en el espacio público con un arte político siempre rejuvenecido, aunque también globalizado.