• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

El gusto estético en la sociedad posindustrial

Author
Fajardo Fajardo, Carlos

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/9730
Abstract
How does the process ofesthetic taste and emotion function within the disintegration between the postmodern subject and the object? Plurality and heterogeneity with multiprocess conform the body of the présent day judgment of taste. Its result is theconstruction of other types offigures of the world, new images ofwhat is real, diverse and distinct, created not from unity ñorfrom a universal idea ofpleasure in the classic sense, but from an inner subjective and multiform emotion. Taste is a victim of time.From what is considered by the bourgeoisie as interesting and esthetic there has been a change to the shocking and spectacular postindustrial. Therefore, what is light, high couture, tourism, the world ofthe arts, world music, publicity, home design, the jet set, selfhelp books, books on the secrets ofthefamous are the new spheres ofgood taste. This has all ofthe previous ideas of modern art critics as wéll as well informed and cultured public at large, up against the wall. What kind of taste do we exercise in the présent? or in what manner have we muted judgment of good taste into fragmented distaste,indiscernible and decentralized? This essay contributes in providíng afew answers tothese questions.
 
¿Cómo opera el proceso del gusto y de la emoción estética en la disgregación entre el sujeto y el objeto posmodernos? La pluralidad y heterogeneidad, lo multiprocesal conforman el corpus del juicio de gusto actual. Su resultado es la construcción de otros tipos de figuras del mundo, nuevas imágenes de lo real, diversas y distintas, creadas a partir no de la unidad y universalidad del placer estético clásico y dieciochesco, sino por medio de una emoción intersubjetiva y multiforme. El gusto es víctima del tiempo. De lo interesante estético burgués se ha pasado a lo impactante y espectacularizado posindustrial. Entonces, lo light, la alta costura, el turismo, el "mundo del arte", la word music, la publicidad, los diseños del hogar, la farándula, los artistas jet, la literatura de autoayuda y de intimidades de famosos, son las nuevas esferas de un gusto que ha puesto contra la pared todas las antiguas competencias de críticos de arte modernos y del público lector ilustrado en general. ¿Qué tipo de gusto actualmente ejercitamos?, o bien, ¿de qué manera hemos mutado el juicio de gusto en dis-gusto fragmentado, indescible, descentrado? Este ensayo contribuye a dar algunas respuestas a estas  interrogantes
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB