• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

Espacio y tiempo en el cine moderno: algunos procedimientos de puesta en escena

Author
Román R., José

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/9824
Abstract
The theories that consider editing the basis offilm narrative, tend to disregard that shot, the narrative unit which preserves the unities oftime and space, has also been a formal element offilm narrativefrom the origins ofcinema. Modern cinema, from the writings ofAndré Bazin and the experiences ofRenoir, Welles, and Ophüls, reinstates the sequence shot as a morefaithful representation ofspace and time in reality, as well as a stylistic possibility which eschews the rhetorical procedures ofediting. Another ofthe stylistic procedures of contemporary cinema is the systematic use of 'off-screen space ' with a narrative intention. Both spaces —the seen and the unseen— interact either to withhold information temporarily, to créate a specific tensión, or to elide the obvious or expectedresponse. Both procedures, the 'off-screen shot 'sequence and the use ofspace in "off" have beenfavoured innovatively by some ofthe most prominent contemporary producers.
 
Las teorías que consideran el montaje como base de la narrativa cinematográfica, tienden a ignorar que el plano, esa unidad del relato que preserva la unidad de tiempo y espacio, se constituye también como forma narrativa desde los orígenes del cine. El cine moderno, a partir de los escritos de André Bazin y las experiencias de Renoir, Welles y Ophüls, reivindica el plano-secuencia tanto como una representación más fiel de los espacios y tiempos de la realidad, como una opción estilística que rehuyelos procedimientos retóricos del montaje.Otro de los procedimientos estilísticos del cine moderno, es la utilización sistemática del espacio off o "fuera de campo" con finalidades narrativas. Los dos espacios —el visto y el no visto— interactúan ya sea para ocultar provisoriamente información, crear la tensión específica o elidir lo obvio o esperable. Ambos procedimientos, el plano- secuencia y la utilización del espacio "off', han sido utilizados innovadoramente por algunos de los más importantes realizadores contemporáneos
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB