• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

Levinas, Ionesco, or the art of se débarrasser of being

Levinas, Ionesco o el arte de “se débarrasser” del ser

Author
Ríos Flores, Pablo Facundo

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/13538
10.7764/67.2
Abstract
During the interwar period Europe experienced a crisis of traditional modes of political and social legitimacy, which soon provoked the search for an “exit” and renewal of the old foundations of sovereign power. In “De l'évasion” (1935) Levinas was able to recognize this epochal feeling and simultaneously warn about the underlying dangers of new salvific projects. The present article aims to analyze the Levinasian reflections of 1935, based on a joint study over his Talmudic Readings “Desacralization and Disenchantment” and “Damages Due to Fire” (1971), as well as the work Amédée ou Comment s'en débarraser (1954) by Eugène Ionesco. This will allow to comprehend the meaning granted by Levinas to the elemental atmosphere that penetrated the interwar Europe, as well as the Levinasian commitment to the work of art as a model of thinking an escape or evasion from that epochal atmosphere.
 
Durante el periodo de entreguerras Europa experimentó una crisis de los modos tradicionales de legitimación político-social, que suscitó pronto la búsqueda de una “salida” y renovación de los antiguos fundamentos del poder soberano. En “De l’évasion” (1935) Levinas fue capaz de reconocer este sentimiento epocal como advertir, simultáneamente, los peligros subyacentes a los nuevos proyectos salvíficos. El presente artículo tiene como objetivo analizar las reflexiones levinasianas de 1935, a partir de un estudio conjunto con sus lecturas talmúdicas “Desacralización y desencantamiento” (1971) y “Los daños causados por el fuego” (1975), así como con la obra Amédée ou Comment s’en débarraser (1954) de Eugène Ionesco. Ello permitirá comprender el significado otorgado por Levinas a la atmósfera elemental que penetra la Europa de entreguerras, así como la apuesta levinasiana por el trabajo del arte como modelo para pensar una posible salida o evasión de aquella atmósfera epocal.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB