Identifying poverty through labor incomes and contributory pensions. The case of Chile
Identificación de la pobreza monetaria usando los ingresos del trabajo y las pensiones contributivas. El caso de Chile
dc.creator | Durán, Gonzalo | |
dc.creator | Kremerman, Marco | |
dc.date | 2020-03-01 | |
dc.date.accessioned | 2020-09-23T11:15:04Z | |
dc.date.available | 2020-09-23T11:15:04Z | |
dc.identifier | http://www.economiaypolitica.cl/index.php/eyp/article/view/77 | |
dc.identifier | 10.15691/07194714.2019.007 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/152899 | |
dc.description | At the end of 2017, while the median income for Chilean workers reached $350,000 (Chilean pesos, CLP), the median contributory pension reached $170,000 (CLP). In this context, the monetary poverty rate was 8.6%, which is the lowest known register. With these salaries and pensions as a backdrop, wouldn’t it be expected a higher monetary poverty rate? based on the unsatisfied basic needs approach, we performed a post-estimation of the monetary poverty rate through the use of computational microsimulation techniques (MSM) to investigate this issue. Two identification rules will be evaluated: i) the exclusive use of household income from work and contributory pensions and, ii) the use of a food basket known as a ‘quality basket’. This study shows that by modifying Sen’s identification criteria, monetary poverty in Chile oscillates between a low threshold of 29.4% (when identifying only according to wages, other labour incomes, and contributory pensions) and 42.8% (when identifying only according to wages, other labour incomes, and contributory pensions plus a quality food basket). | en-US |
dc.description | Hacia fines de 2017, la mitad de las y los trabajadores en Chile percibía menos de 350 mil pesos líquidos como ingresos mensuales por su ocupación principal y la mitad de las y los pensionados menos de 170 mil pesos por pensiones contributivas. En ese contexto, la tasa de pobreza monetaria llegó a 8,6%, el registro más bajo conocido. Tomando en cuenta dichos salarios y pensiones, ¿no sería esperable que la tasa de pobreza monetaria hubiese sido mayor? Sobre la base del enfoque de las necesidades básicas insatisfechas, llevamos a cabo una postestimación de la tasa de pobreza monetaria mediante el uso de técnicas de microsimulación computacional (MSM) para indagar en dicha cuestión. Dos reglas de identificación serán evaluadas: i) el uso exclusivo de los ingresos del trabajo y de las pensiones contributivas que perciben los hogares y, ii) el uso de una canasta de alimentos de calidad. Los resultados del estudio dan cuenta de que, al modificar el criterio de identificación de Sen, la pobreza monetaria en Chile se encuentra entre 29,4% (al identificar según ingresos del trabajo y pensiones contributivas) y un preocupante 42,8% (al identificar según ingresos del trabajo y pensiones contributivas, considerando la canasta de alimentos de calidad). | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Economía y Política | es-ES |
dc.relation | http://www.economiaypolitica.cl/index.php/eyp/article/view/77/72 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Economía y Política | es-ES |
dc.source | Economía y Política; Vol. 6 Núm. 2 (2019): VOLUMEN 06; 63-100 | es-ES |
dc.source | 0719-4803 | |
dc.source | 0719-4714 | |
dc.title | Identifying poverty through labor incomes and contributory pensions. The case of Chile | en-US |
dc.title | Identificación de la pobreza monetaria usando los ingresos del trabajo y las pensiones contributivas. El caso de Chile | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Economía y Política
[0-9]{4}