Measure the level of competence of the use of ICTs as support for teaching activities
Medir el nivel de competencia del uso de las TIC como apoyo a las actividades docentes
Author
Velásquez Muñoz, Carlos
Abstract
The purpose of this research is to measure the level of competence of Information and Communication Technologies (ICT) by Teachers of the Technical Training Department (DFT) of Arturo Prat University as support for teaching activities and measuring the degree of integration expressed in the level of use they apply in their classes. The purpose of this study is to have empirical evidence on how teachers use ICT in the teaching-learning process under face-to-face education in the Technical Training Department (DFT) of Arturo Prat University. To develop the work, a quantitative methodology was used, through a survey as an instrument for data collection, which was carried out using the SAMR model that describes four levels of technology integration. La presente investigación tiene como propósito medir el nivel de competencia de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) por parte de los Docentes del Departamento de Formación Técnica (DFT) de la Universidad Arturo Prat como apoyo a las actividades docentes midiendo el grado de integración expresado en el nivel de uso que aplican en sus clases. El propósito este estudio es contar con evidencia empírica, sobre como los docentes utilizan las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje bajo la modalidad educativa presencial en el Departamento de Formación Técnica (DFT) de la Universidad Arturo Prat. Para su desarrollo, se ha utilizado una metodología cuantitativa, por medio de una encuesta como instrumento para la recolección de datos el cual se llevó a cabo utilizando el modelo SAMR que describe cuatro niveles de integración de la tecnología.