• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Individualizando la Violencia Escolar: Análisis de Prácticas Discursivas en una Escuela Municipal de la Región de Valparaíso

Individualizing School Violence: Analysis of Discursive Practices in a Public School in the Region of Valparaíso

Author
López, Verónica; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Carrasco, Claudia; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Morales, Macarena; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Ayala, Álvaro; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

López, Joedith; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Karmy, Michelle; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/00002
10.7764/psykhe.20.2.2
Abstract
Este estudio indagó las prácticas discursivas que sustentan la alta percepción de violencia escolar enescuelas municipalizadas de Chile. Se realizó un estudio de caso en una escuela básica municipal denivel socioeconómico medio-bajo de la Región de Valparaíso. Participaron estudiantes de 7º básico, sus profesores, apoderados, directivos, asistentes de la educación, auxiliares y otros informantes clave. Las técnicas de recolección de información fueron entrevistas en profundidad, observaciones no participantes y análisis de documentos. El análisis del discurso mostró formas de acción social orientadas a individualizar la violencia escolar, invisibilizar el rol de la escuela y externalizar lasatribuciones de responsabilidad, desde el rol docente al equipo multidisciplinario, a través de la derivación interna de “niños-problema”. Estas prácticas se retroalimentan para formar un ciclo de exclusión escolar que resta a los estudiantes oportunidades de participación en los espacios de aprendizaje al interior de la escuela.
 
This study investigated the discursive practices that sustain the high perception of school violence in Chilean public schools. A case study was performed in an elementary municipal school of mediumlow socioeconomic status of the Region of Valparaíso. Participants were 7th grade students, their teachers, parents, school leaders, and support staff. Interviews, non participatory observations, and document analysis were used. Discourse analyses showed forms of social action orientated towards individualizing school violence, making the role of the school invisible, and externalizing the attributions of responsibility, from teachers to the multidisciplinary team, through internal referral of “difficult children”. These practices are mutually complementary and form a cycle of school exclusion that reduces students’ opportunities to participate in learning spaces within the school.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • UNDERGRADUATE STUDENT’S PERCEPTION OF CLINICAL SIMULATION WORKSHOPS: ASSESSMENT OF AN INSTRUMENT 

    Villagrán, Ignacio; Pontificia Universidad Católica de Chile; Tejos, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Chahuán, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uslar, Thomas; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Pizarro, Margarita; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Varas, Julián; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Achurra, Pablo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Leiva, Isabel; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Nazar, Claudio; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Sirhan, Marisol; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uribe, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ruz, Cristian; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Villafranca, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Romina; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Solís, Nancy; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Fuentes-López, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Padilla, Oslando; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Corvetto, Marcia; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Riquelme, Arnoldo; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 6 (2018): JUNIO 2018
  • LIVER TRANSPLANTATION IN A PATIENT WITH HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS (HIV). CASE REPORT 

    Guerra, Juan Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile; Troncoso, Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ceballos, María Elena; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arrese, Marco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Barrera, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Norero, Blanca; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Rivas, Violera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Wolff, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arias, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Cancino, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Torres, Javiera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Briceño, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Jarufe, Nicolás; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Martínez, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Benítez, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 10 (2018): OCTUBRE 2018
  • SMOKING AMONG UNDERGRADUATE UNIVERSITY STUDENTS 

    Barra C, Lisseth; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Fernández P, Paola; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Granada G, Felipe; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Ávila C, Paula; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Mallea M, Javier; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Rodríguez M, Yeniffer; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Revista Médica de Chile; Vol. 143, núm. 10 (2015): OCTUBRE 2015
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB