Show simple item record

Perception of Severity, Empathy, and Disposition to Intervene in Physical, Verbal, and Relational Bullying Among Teachers From 5° to 8° Grade

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorPérez, Verónica; Universidad del Desarrollo
dc.date2011-12-29
dc.date.accessioned2020-10-29T15:01:41Z
dc.date.available2020-10-29T15:01:41Z
dc.identifierhttp://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/00003
dc.identifier10.7764/psykhe.20.2.3
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/156792
dc.descriptionEste estudio tuvo como objetivo comparar la percepción, empatía y disposición a intervenir que 88 profesores (23 hombres y 65 mujeres) de 5º a 8º básico de colegios particulares de la Región Metropolitana tienen en relación al bullying físico, verbal y relacional. Se adaptó a la realidad chilena un cuestionario con 6 viñetas, desarrollado por Bauman y Del Rio (2006), que describen eventos de bullying físico, verbal y relacional. Se usaron estadísticos descriptivos para caracterizar la muestra y ANOVA mixto para contrastar las hipótesis del estudio. Los profesores calificaron al bullying relacional como el menos grave, presentaron una menor empatía hacia la víctima y estaban menos dispuestos a intervenir que en otros tipos de bullying. Estos resultados son similares a los encontrados en investigaciones realizadas por Yoon y Kerber (2003) y Bauman y Del Rio (2006).es-ES
dc.descriptionThe purpose of this study was to compare the perception of severity, empathy with the victim, and disposition of 88 teachers (23 men and 65 women) between 5th and 8th grade from private schools of the Metropolitan Area of Chile to intervene in bullying incidents, according to the type of bullying: physical, verbal and relational A questionnaire developed by Bauman and Del Rio (2006) was adapted, which includes 6 vignettes that describe physical, verbal, and relational bullying events. Descriptive statistics were used to characterize the sample and mixed ANOVA to test the study hypothesis. The degree of seriousness and teacher involvement was significantly less for relational bullying and presented the lowest level of empathy with the victim. These results are similar to the ones found in the studies of Yoon & Kerber (2003) and Bauman & Del Rio (2006).en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/00003/3
dc.rightsUna vez aceptado un artículo, los autores firmarán un formulario de transferencia de los derechos del artículo a Psykhe.El autor conservará los derechos intelectuales de la obra y transfiere los derechos patrimoniales a Psykhe.es-ES
dc.rightsOnce an article is accepted, authors will sign a form for transferring the rights of the article to Psykhe.The authors preserve the copyright of their work but transfer their royalties to Psykhe. en-US
dc.sourcePsykhe; Volumen 20, Número 2 (2011)es-ES
dc.sourcePsykhe; Volumen 20, Número 2 (2011)en-US
dc.source07182228
dc.source07170297
dc.subjectpsicologíaes-ES
dc.subjectempatía, disposición a intervenir, bullying físico, bullying relacionales-ES
dc.subjecten-US
dc.subjectperception, relational bullying, peer aggression, teachersen-US
dc.titlePercepción de Gravedad, Empatía y Disposición a Intervenir en Situaciones de Bullying Físico, Verbal y Relacional en Profesores de 5° a 8° Básicoes-ES
dc.titlePerception of Severity, Empathy, and Disposition to Intervene in Physical, Verbal, and Relational Bullying Among Teachers From 5° to 8° Gradeen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typeen-US
dc.typees-ES
dc.typecuantitativoes-ES
dc.typept-BR


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record