Bullying and cyberbullying during school transition from Primary Education to Secondary Education: Transition from bullying and cyberbullying
El bullying y cyberbullying durante la transición de la Educación Primaria a la Secundaria: Transición del bullying y ciberbullying
Author
García Fernández, Cristina Mª
Zych, Izabela
Vega-Gea, Esther M.
Llorent, Vicente J.
Abstract
The transition stage from primary to secondary school constitutes a critical period in schoolchildren that could affect their adjustment and social functioning. This research explores the aggression and victimization of bullying and cyberbullying and its variation between these two educational stages. 122 schoolchildren participated in a longitudinal study and with two study times. The analyzes did not show significant differences in bullying and cyberbullying between the last grade of primary education and the first grade of secondary education. The conclusions indicate that the school transition period, between educational stages, does not necessarily have negative connotations regarding the involvement and development of bullying and cyberbullying behaviors. La etapa de tránsito de la escuela primaria a secundaria constituye un período crítico en los escolares que podría afectar a su ajuste y funcionamiento social. Esta investigación explora y describe las trayectorias de implicación, entre estas dos etapas educativas, en comportamientos de agresión y victimización de bullying y cyberbullying y su relación con el sexo. Participaron 122 escolares, procedentes de centros españoles, en un estudio de carácter longitudinal y con dos tiempos de estudio. Los análisis no mostraron diferencias significativas en bullying y cyberbullying entre el último curso de educación primaria y el primer curso de educación secundaria. Las conclusiones señalan que el período de tránsito escolar, entre etapas educativas, aunque es señalado como un período clave en el que nuestros datos señalan un aumento de casos en comportamientos de victimización y cibervictimización, no se revelan diferencias estadísticamente significativas por lo que, esta período de tránsito entre etapas educativas no tiene por qué tener connotaciones negativas en cuanto a la implicación y desarrollo de comportamientos bullying y cyberbullying se refiere.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The use of coping strategies and metacognitive skills in situations of bullying and cyberbullying
Nacimiento Rodríguez, Lydia; Mora-Merchán, Joaquín A.. European Journal of Education and Psychology; Vol. 7 No. 2 (2014): (December, 2014); 121-129 -
The use of coping strategies and metacognitive skills in situations of bullying and cyberbullying
Nacimiento Rodríguez, Lydia; Mora-Merchán, Joaquín A.. European Journal of Education and Psychology; Vol. 7 No. 2 (2014): (December, 2014); 121-129 -
Communication Platforms of Cyberbullying. An Empirical Application in Two Schools in the Fifth Region, Chile
Menay-López, Lorena; de la Fuente-Mella, Hanns. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 117-133