• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Exito Académico Universitario: Problemas de su Definición, Medición y Predicción

Academic Success in Higher Education: Problems of Its Definition, Measurement, and Prediction

Author
Rosas, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/14
10.7764/psykhe.1.1.14
Abstract
El trabajo discute el problema del éxito académico universitario desde una perspectiva teórica y empírica. A un nivel teórico, se discute la definición del éxito académico desde la perspectiva del estudiante, en forma de notas. Estas son analizadas en relación a su confiabilidad y validez y en cuanto a la pertinencia de su utilización como criterios para el estudio de la validez predictiva de pruebas de inteligencia. A un nivel empírico, se reporta el resultado de una investigación realizada con estudiantes de la Universidad Católica de Chile, en la que se evalúa el valor predictivo de diversos predictores cognitivos sobre la variabilidad de las notas, tratando de controlar los factores que en la literatura son considerados como limitantes de tal valor predictivo.
 
This work discusses the problem of university academic success from a theoretical and empirical perspective. The discussion at a theoretical level is centered in the definition of academic success from the student’s perspective, in term of grades (grade point average, GPA). These are analized in related to their reliability and validity and with respect to the pertinence of their use as criteria for the study of predictive validity of intelligence tests. The empirical level reports the results of an investigation carried out with students from the Catholic University of Chile, in which the predictive value of several cognitive predictors are evaluated in relation to the variability of GPA, seeking to control those factors considered in the literature as restrictive to that predictive value.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB