• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Resiliencia y clima social en el contexto escolar

Resilience and Social Climate in the School Context

Author
Arón, Ana María; Pontificia Universidad Católica de Chile

Milicic, Neva; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/73
10.7764/psykhe.4.1.73
Abstract
El objetivo de este estudio fue conocer las percepciones que tienen del clima social escolar los alumnos de 7° y 8° año de enseñanza básica. La información fue obtenida en grupos focales de una muestra de 119 estudiantes. Se plantea que el clima social escolar puede ser un factor que contribuye a la resiliencia de los estudiantes, es decir, a su capacidad para recuperarse luego de haber vivido situaciones de vida adversas. Los hallazgos más significativos fueron: 1) los alumnos percibieron deficiencias en el clima social escolar especialmente en lo que se refiere a la relación profesor-alunmo; 2) valoran positivamente que los alumnos sean capaces de escucharlos y respeten sus confidencias; 3) los pares son percibidos como una red social importante; 4) las actividades extraprogramáticas son percibidas como aspectos poco frecuentes pero muy graficantes de la vida escolar. Se concluye acerca de la importancia de escuchar  a los alumnos para lograr una práctica  pedagógica efectiva y para hacer del sistema escolar un contexto protector para los jóvenes.
 
The aim of the present study was to know 7th and 8th grader’s perception of the classroom social climate. Information was obtained from focus groups held in a sample of 119 students. Social climate in the classroom is hypothesized as related to youngster’s resilience, that is, their ability to recover after experiencing adverse life events. The main findings of this study were: 1) students perceived deficiencies in the school social climate mainly related to teacher-student relationship. They claimed teachers are frequently unfair; 2) students value teachers who listen to them, and respect confidentiality 3) peers are perceived as an important social network; 4) extracurricular activities are perceived as very few but a reinforcing aspects of school life. Significance of listening to students in order to build a protective school context is concluded.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB