• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Adaptación, construcción y prueba preliminar de un método de integración sensorial para niños con deficiencia visual severa

Adaptation, Construction, and Preliminary Test of a Sensory Integration Method for Children with Severe Visual Impairments

Author
Susa, Cristina; Pontificia Universidad Católica de Chile

Rosas, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/75
10.7764/psykhe.4.1.75
Abstract
Se reporta la adaptación y evaluación de un método de integración sensorial como instrumento de intervención en niños con déficit  visual severo. El método adaptado se administró preliminarmente a una muestra constituida por 25 niños ciegos o limitados visualmente congénitos, entre 1 y 6 años de edad. Se utilizó un método cualitativo de análisis para describir las actividades de los niños en las categorías de responsividad, grado de adaptación, lenguaje y comunicación, motricidad, conducta exploratoria y juego. También se analizaron las dimensiones  del método (material de estimulación y participación de un adulto) en relación a su aplicabilidad  en la intervención con niños ciegos. Los resultados muestran que el método  tendría aplicabilidad  en la estimulación del desarrollo psicomotor y cognitivo en niños ciegos o limitados visuales en edad preescolar.
 
The adaptation and evaluation of a method for sensorial integration used as an intervention instrument in visually handicapped children is reported. A preliminary application of the adapted method was carried out in a sample of 25 congenite visually impaired children, between the ages of 1 and 6. A qualitative method of analysis was used to describe children’s activities in categories such as responsiveness, adaptability, language and communication, mobility, and exploratory and playing behavior. Dimensions of the method were also analyzed (the stimulation material and adult participation) concerning the applicability of the intervention to blind children. Results showed that this method could be used to stimulate cognitive and psychomotor development in blind or visually handicapped infants at and early stage.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB