• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

La Investigación como Herramienta de Capacitación de Docentes, para la Integración al Aula de Niños con Dificultades

Researching as a Tool to Train Teachers for the Integration of Students with Special Needs in the Classroom

Author
Eslava, Jorge; Universidad de la Sabana

Ricaurte, Jennifer

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/146
10.7764/psykhe.9.1.146
Abstract
El presente artículo da a conocer la manera como fue desarrollado el Programa de Formación Permanente de Docentes: "Capacitación eficiente y eficaz en la integración del niño con dificultades al aula regular", el cual contó con la participación de 106 maestros y 2.517 alumnos pertenecientes a escuelas públicas de Bogotá. El eje metodológico de este programa se basó en la investigación vista como "herramienta práctica de trabajo para la integración". El trabajo se dividió en dos partes, una con docentes de aula quienes desarrollaron proyectos de investigación (33 en total) en diferentes temas (autismo, retardo mental, atención, agresividad, entre otros), y otra con docentes directivos quienes analizaron la situación escolar de sus planteles, desde una perspectiva de planeación estratégica, logrando la reestructuración de sus proyectos educativos.
 
This paper presents the development of the Permanent Program for Teacher Training: “Trainning in Mainstreaming”. One hundred six teachers and 2517 students, form the public schools of Bogota participated in the experience. The methodologic axis of the project was based on research performed by the teachers and seen as “a practical tool for mainstreaming”. Practical work was divided in two parts: one with classroom teachers who performed various research projects (a total of 33) on different topics (autism, mental retardation, attention deficit disorders, aggressive behavior, among others), and another with school administrators who analyzed their practical realities, from the perspective of strategic planning, to achieve the organization of their educational proyects.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB