• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Estrategias de Codificación de Estímulos en el Aprendizaje Causal Humano

Stimulus Encoding Strategies in Human Causal Learning

Author
Díaz, Andrea; Universidad de Talca

Torres, Luis; Universidad de Talca

Castillo, Ramón; Universidad de Talca

Cornejo, Felipe; Universidad de Talca

Vogel, Edgar; Universidad de Talca

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/231
10.7764/psykhe.18.2.231
Abstract
Según el enfoque elementalista del aprendizaje asociativo, los estímulos compuestos equivalen a la suma de sus componentes, mientras que para el enfoque configuracional los estímulos son todos indivisibles. Estos enfoques se distinguen con l&prueba de sumatoria, en la que se examina si la fuerza asociativa de un compuesto novedoso AB supera (elementalismo) o es igual (configuracionalismo) a la de sus elementos previamente entrenados por separado. Esta investigación demuestra que las personas suman cuando no tienen información previa de AB (Experimento 1), pero no suman cuando tienen esta información (Experimento 2). Los Experimentos 3 y 4 no apoyan la hipótesis que la ausencia de sumatoria se deba a procesos controlados. Se analizan teorías de codificación flexible.
 
According to the elemental approach of associative learning, compound stimuli are equivalent to the sum of their components, while for the configurational approach, compounds are indivisible wholes. These approaches are distinguished by the summation test, which examines whether the associative strength of a novel AB compound is higher (elementalism) or equal (configurationalism) than that of its separately trained elements. In the present research, evidence of summation was found when people have no prior experience with AB (Experiment 1), but there was no summation when information about AB was available (Experiment 2). Experiments 3 and 4 do not support the hypothesis that the absence of summation could be due to controlled processing. Theories of flexible coding are analyzed.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Los problemas aritméticos de enunciado verbal según Luria y Tsvetkova al finalizar primer ciclo de enseñanza básica en Escuelas municipales de la comuna de Talca 

    René Valdés Morales; Universidad Católica de Valparaíso AIEP de Andrés Bello Instituto Profesional Providencia. Perspectiva Educacional; Vol 54, No 2 (2015); 92-108
  • Creative Soups for the Soul: Stories of Community Recovery in Talca, Chile, After the 2010 Earthquake 

    Bender, Brooke; Loyola Marymount University; Metzl, Einat S.; Loyola Marymount University; Selman, Trinidad; Universidad de Chile; Gloger, Daniela; Universidad del Desarrollo; Moreno, Nancy; Avanza Centro Psicopedagógico y del Aprendizaje. Psykhe; Volumen 24, Número 1 (2015)
  • Un progreso interrumpido: el caso de Talca durante la segunda mitad del siglo XIX 

    De Ramón, Armando; Instituto de Historia, Pontificia Universidad Católica de Chile; Academia Chilena de Historia. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 21, núm. 62 (1995): Homenaje a Jorge Enrique Hardoy
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB