Actitud hacia la Evaluación del Desempeño Docente y su Relación con la Autoevaluación del Propio Desempeño, en Profesores Básicos de Copiapó, La Serena y Coquimbo
Attitude towards the Evaluation of Teaching Performance and their Relationship to One’s Own Self-Performance in Teachers of Elementary Schools in Copiapó, La Serena, and Coquimbo
Author
Catalán, Jorge; Universidad de La Serena
González, Mauricio; Universidad de La Serena
Abstract
Se estudió la relación entre la actitud de los profesores hacia el proceso de evaluación de su docencia, impulsado por el Ministerio de Educación, y la forma en que ellos autoevalúan su propio desempeño docente. Se utilizó un diseño correlacional en el que participaron 509 profesores de segundo ciclo básico de las comunas de La Serena, Coquimbo y Copiapó. Se encontró que los profesores con una actitud positiva se autoevalúan más satisfactoriamente que los profesores con una actitud negativa, pero esta relación no es lineal. La edad se correlacionó directamente con la autoevaluación e inversamente con la actitud. Se infiere que los profesores más jóvenes tendrían mejor disposición a ser evaluados y a mejorar su desempeño a partir de estas evaluaciones. We studied the relationship between teachers’ attitudes towards the evaluation of teaching performance, required by the Ministry of Education, and how they self-evaluate their own performance. The study used a correlational design in which 509 third and fourth grade teachers from the communities of La Serena, Coquimbo, and Copiapó participated. It was found that teachers with a positive attitude rate themselves higher in self-evaluation than those teachers with more negative attitudes. However, this relationship is not linear. We also found that age correlated directly with the self- evaluation and inversely with attitudes. It is suggested that younger teachers are more willing to be evaluated and improve their performance based on these evaluations.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Attitude towards the Evaluation of Teaching Performance and their Relationship to One’s Own Self-Performance in Teachers of Elementary Schools in Copiapó, La Serena, and Coquimbo
Catalán, Jorge; González, Mauricio. Psykhe; Vol. 18 Núm. 2 (2009) -
Sustainable development in Bogota: devising an indicator based in local performance
Carrillo-Rodríguez, Jesús; Universidad Externado de Colombia, Bogotá; Toca, Claudia E; Universidad Externado de Colombia, Bogotá. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 39, núm. 117 (2013) -
Application of clinical reasoning in Occupational Therapy. Implications for the development of professional and disciplinary performance: Implicancias para el desarrollo del desempeño profesional y disciplinar
Gutiérrez, Yesica. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 23 Núm. 2 (2022): Diciembre