• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Las Epistemologías Constructivistas Ante el Desafío de los Saberes Disciplinares

Constructivist Epistemologies in Front of Disciplinary Knowledge Challenges

Author
Castorina, José Antonio; Universidad de Buenos Aires

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/352
10.7764/psykhe.12.2.352
Abstract
Se examinan las consecuencias educativas del pensamiento constructivista contemporáneo. En primer lugar, replantea las relaciones entre epistemología, psicología del conocimiento y didáctica, afirmando una relativa autonomía del estudio epistemológico. En segundo lugar, se exhiben críticamente las tesis principales del constructivismo radical y se ofrece una versión constructivista de "inspiración piagetiana". En tercer lugar, se evalúa la capacidad de ambas perspectivas para enfrentar el desafio educativo: cómo explicar la elaboración de conocimientos por los alumnos en un contexto didáctico, particularmente, de qué modo interviene el saber disciplinar en el proceso constructivo. El análisis permite concluir que el constructivismo de "inspiracion piagetiana" es compatible con la construcción individual de conocimiento en situaciones didácticas, mientras el constructivismo radical presenta algunas dificultades insalvables a este respecto.
 
This paper highlights the educative consequences of contemporary constructivist perspective. Firstly, relationships between epistemology, psychology of knowledge and didactics are reviewed, and a relative autonomy of epistemological study is asserted. Second, the mail theses of radical constructivism are critically presented, and a constructivist perspective founded in Piaget’s work is discussed. Third, the adequacy of both perspectives in front of the educative challenge is evaluated: specifically, how to explain the child’s elaboration of knowledge in a didactical context; particularly, how disciplinary knowledge is included in the constructive process. As a conclusion, this discussion shows that Piagetian constructivism is compatible with the individual construction of knowledge inside didactical situations; by the contrary, radical constructivism has many insolvable difficulties in this regard.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB