• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Psykhe

El Desarrollo de la Capacidad Autoreflexiva: Posibles Vínculos Entre el Clima Social de Aula y la Metacomprensión Lectora

The Development of Self-Reflective Capactiy: Possible Links Betwenn Classroom Social Setting and Reading Metacomprehension

Author
Crespo, Nina; Universidad Católica de Valparaíso

Ascorra, Paula; Universidad Católica de Valparaíso

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/353
10.7764/psykhe.12.2.353
Abstract
La relación entre el nivel de conocimiento metacomprensivo lector y el clima social del aula constituye el objeto de esta investigación. Se aplicaron dos cuestionarios a un grupo de alumnos de octavo básico. Los resultados señalaron que estas dos variables no correlacionaban entre sí. Un análisis más cuidadoso por subdimensiones identificó correlaciones significativas entre algunas de ellas, lo que permitió realizar una reflexión sobre las relaciones que se pueden dar entre lo socioafectivo y lo individual metacognitivo. Se constató que las dimensiones de clima que relacionan con la metacomprensión, aluden a dificultad y competitividad académica. Se concluye que lo emocional no es una variable que gravite en forma independiente en el ambiente de clase, sino que se encuentra contextualizada en éste.
 
The relationship between student’s meta-comprehensive knowledge level and the social setting in the classroom is the main objective of this research work. Two questionnaires were administered to a group of eighth-grade students in the V Region, Chile. Initial results showed that these two variables were independent and had no correlation. A deeper analysis considering subdimensions revealed important correlations among some of them. This resulted in very rich reflections about potential relations between affect and metacognition. It was revealed that the dimensions of classroom social setting that are related to metacognition referred to difficulty and academic competence. It was concluded that the emotional aspect is not a context-free variable but is part of the classroom context.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB