• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Las Estrategias Tempranas de Lectura de Palabras en Niños de 1er a 3er Año de Educación General Básica: Un Estudio Comparativo Entre Niños Procedentes de Distintos Sectores Sociales

Early Word Recognition Strategies in 1st to 3rd Grade Children: A Comparative Study Between Children From Different Socioeconomic Backgrounds

Author
Diuk, Beatriz; Universidad de Buenos Aires

Signorini, Angela; Universidad de Buenos Aires

Borzone, Ana María; Universidad de Buenos Aires

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/355
10.7764/psykhe.12.2.355
Abstract
En este estudio se analizaron las estrategias de lectura de palabras en niños de 1er a 3er año de EGB procedentes de familias de nivel socioeconómico (NSE) bajo y medio. Se aplicó a los niños una prueba de lectura de palabras y de pseudopalabras. Se realizó un análisis cuantitativo del desempeño ante los diferentes tipos de estímulo y un análisis cualitativo de los errores. Los resultados mostraron que el proceso de aprendizaje de los niños de NSE bajo se encuentra lentificado. La comparación entre niños de NSE bajo y medio equiparados por nivel de lectura mostró un patrón de errores que sugiere una mayor tendencia en los niños de NSE bajo a apoyarse en mecanismos léxicos de procesamiento.
 
This study explored the word recognition strategies of 1st to 3rd grade children from low- and middle-income families. Children were tested on word and pseudoword reading. A quantitative analysis was conducted of the children’s scores on the different kinds of items and errors were qualitatively analyzed. Results showed that low-income children’s learning process develops at a much slower pace. Third graders from low-income background were matched on reading level with 1st grade middle-income children. The comparison of the errors made by the matched groups showed that low-income children have a greater tendency to rely on lexical knowledge to aid word recognition.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB