Literacy in Deaf Chilean Students: Assessment and Challenges in Research and Education
Literacidad en Escolares Sordos Chilenos: Evaluación y Desafíos para la Investigación y la Educación
Author
Lissi, María Rosa; Pontificia Universidad Católica de Chile
Raglianti, Mirra; Pontificia Universidad Católica de Chile
Grau, Valeska; Pontificia Universidad Católica de Chile
Salinas, Marcela; Pontificia Universidad Católica de Chile
Cabrera, Irene; Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
Cabrera, Irene; Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
Abstract
The study provides an overview of reading and writing development in deaf Chilean students, and establishes some relations between this development, communication skills, and other variables of the student’s background. A total of 67 students of both genders were assessed. They were attending from K to 6th grade, at six schools for the deaf. A set of instruments purposely designed for this study was used to assess skills in reading, writing and language. The results made possible to characterize the level of development reached by the students in reading and writing. The results made possible to characterize the level of development reached by the students in reading and writing, based on a developmental model which shows how children progress in their acquisition of these skills. The analysis shows a clear delay in deaf children development in these areas, especially with regard tho their performance in writing tasks. The study also reports some data that contribute to the understanding of deaf children’s difficulties in these areas, and the relation between communicative skills and learning in reading and writing. Finally, a discussion of the challenges posed by these results is included, with regard to the work of teachers and future research in the area. El presente estudio aporta una visión de desarrollo en lectura y escritura de alumnos sordos chilenos y de la relación observada entre este, las habilidades comunicativas y otros antecedentes del alumno y su situación escolar. Fueron evaluados un total de 67 alumnos, niños y niñas, que cursaban desde último nivel prebásico hasta sexto básico, en seis establecimientos de educación de sordos en Chile. Se utilizó un conjunto de instrumentos para medir habilidades básicas de lenguaje y lectura y escritura, deseñado espcialmente para esta investigación. Los resultados permiten ubicar progreso del niño en la adquisición de las destrezas que permiten un desempeño exitoso en tareas de lectura y escritura. El análisis indica un evidente retraso, por parte de los alumnos sordos, en el desarrollo de estas habilidades, especialmente en lo que respecta a la escritura. El estudio reporta también algunos datos que contribuyen a la comprensión de las dificultades observadas en los alumnos y de la relación entre la adquisición de habilidades de lectura y escritura y el desarrollo de habilidades comunicativas. Finalmente se discuten los desafíos planteados por estos resultados, en términos del trabajo de los educadores y de la investigación en el área.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
UNDERGRADUATE STUDENT’S PERCEPTION OF CLINICAL SIMULATION WORKSHOPS: ASSESSMENT OF AN INSTRUMENT
Villagrán, Ignacio; Pontificia Universidad Católica de Chile; Tejos, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Chahuán, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uslar, Thomas; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Pizarro, Margarita; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Varas, Julián; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Achurra, Pablo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Leiva, Isabel; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Nazar, Claudio; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Sirhan, Marisol; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uribe, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ruz, Cristian; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Villafranca, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Romina; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Solís, Nancy; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Fuentes-López, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Padilla, Oslando; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Corvetto, Marcia; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Riquelme, Arnoldo; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 6 (2018): JUNIO 2018 -
LIVER TRANSPLANTATION IN A PATIENT WITH HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS (HIV). CASE REPORT
Guerra, Juan Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile; Troncoso, Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ceballos, María Elena; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arrese, Marco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Barrera, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Norero, Blanca; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Rivas, Violera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Wolff, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arias, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Cancino, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Torres, Javiera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Briceño, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Jarufe, Nicolás; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Martínez, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Benítez, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 10 (2018): OCTUBRE 2018 -
CORRELATES OF PHYSICAL INACTIVITY. FINDINGS FROM THE CHILEAN NATIONAL HEALTH SURVEY 2009-2010
Díaz, Ximena; Grupo de Investigación Calidad de Vida, Universidad del Biobío, Chillán, Chile.; Garrido, Alexis; Departamento de Educación Física, Universidad San Sebastián, Concepción, Chile.; Martínez, María Adela; Instituto de Farmacia, Facultad de Ciencias, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile.; Leiva, Ana María; 4. Instituto de Anatomía, Histología y Patología, Facultad de Medicina, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile.; Álvarez, Cristian; Departamento de Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile; Ramírez-Campillo, Rodrigo; Departamento de Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile; Cristi-Montero, Carlos; Grupo IRyS, Escuela de Educación Física, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.; Rodríguez, Fernando; Grupo IRyS, Escuela de Educación Física, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.; Salas-Bravo, Carlos; Departamento de Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Concepción. Concepción, Chile.; Durán, Eliana; Departamento de Nutrición y Dietética, Facultad de Farmacia, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.; Labraña, Ana María; Departamento de Nutrición y Dietética, Facultad de Farmacia, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.; Valdivia-Moral, Pedro; Universidad de Granada (España). Grupo de Investigación del PAIDI, HUM653, Innovación Didáctica en Actividad Física (IDAF); Zagalaz, María Luisa; Universidad de Jaén (España). Grupo de Investigación del PAIDI, HUM653, Innovación Didáctica en Actividad Física (IDAF); Aguilar-Farías, Nicolás; Departamento de Educación Física, Deporte y Recreación, Universidad de La Frontera, Temuco, Chile.; Celis-Morales, Carlos A; BHF Glasgow Cardiovascular Research Centre, Institute of Cardiovascular and Medical Science, University of Glasgow, Glasgow, United Kingdom, G2 8AT.. Revista Médica de Chile; Vol. 145, núm. 10 (2017): OCTUBRE 2017