• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Phonological Working Memory In Preschool Children With Specific Language Impairment

Memoria de Trabajo Fonológica en Preescolares con Trastorno Específico del Lenguaje Expresivo

Author
Martínez, Luis; Universidad de Chile

Herrera, Carol; Universidad de Chile

Valle, Judith; Universidad de Chile

Vásquez, Marta; Universidad de Chile

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/361
10.7764/psykhe.12.2.361
Abstract
School-age children with Specific Language Impairment (SLI) show difficulties in phonological working memory. They exhibit a deficient processing of nonsense and familiar words with varying number of syllables. The current study is directed to similar aspects in preschool children with SLI. The goal is to know if this group of children exhibit a deficient performance when processing nonsense and familiar words with different syllabic structure –from one to four syllables. Results show that preschool children with SLI remember less nonsense and familiar words than control children. Besides, this pattern is maintained across items with varying number of syllables, excepting the similar performance in three-syllables nonsense words in both groups of children. Results support the explanation that attributes these problems to a deficient construction of phonological representations in preschool children with SLI. Clinical implications are also discussed
 
Los niños escolares con trastorno específico del lenguaje (TEL) suelen dificultades en la memoria de trabajo fonológica. Entre otros aspectos, manifiestan problemas para procesar palabras y logotomas de distinta metría. El presente estudio está dirigido a estudiar tales aspectos en niños preescolares con TEL. El propósito es determinar si estos niños manifiestan un manejo deficiente en el procesamiento de palabras y logotomas de distinta metría (una a cuatro sílabas). Los resultados indican que los niños preescolares con TEL recuerdan menos palabras y logotomas que los niños control sin TEL. Igualmente, este efecto se mantiene en la mayoría de las metrías tanto en palabras como en logotomas. La única excepción es el manejo similar en logotomas de tres sílabas. Lo anterior apoya la idea de una alteración a nivel de las representaciones fonológicas en la memoria de trabajo en niños preescolares con TEL. Se discuten, además, las implicancias clínicas de los resultados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB