Piaget, Vigotski y Maturana: Tres Voces, Dos Constructivismos
Piaget, Vigotski y Maturana: Three Voices, Two Constructivisms
Author
Cornejo, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
Se analiza el sentido en el que las teorías de J. Piaget, L. S. Vigotski y H. Maturana pueden ser consideradas como constructivistas. La tesis defendida es que existen dos formas distintas de constructivismo, a saber el cognitivo (Piaget, Vigotski) y el radical (Maturana), que contrasta con la idea de un único constructivismo en psicología (Rosas & Sebastián, 2001). Ambas corrientes se distinguen por su posición frente a la internacionalidad de la conciencia. Ellos conduce a una crítica al constructivismo radical y a la conclusión que sólo el consructivismo cognitivo es psicológicamente aceptable. This article analyzes the way in which the theories developed by J. Piaget, L. S. Vigotski and H. Maturana can be understood as constructivists. The main idea is that there are two different ways of constructivism, the cognitive type (Piaget, Vigotski) and the radical type (Maturana) This conception contrasts with the idea of a single kink of constructivism in psychology (Rosas & Sebastian, 2001). Booth perspectives can be distinguished according to their position about the intentionality of consciousness. This idea leads to a critical view of radical constructivism and to the conclusion that only cognitive constructivism is psychological acceptable.