Family Environment and Development of Cognitive Abilities for Interpersonal Problem Resolution in Children
Contexto Familiar y Desarrollo de Habilidades Cognitivas para la Resolución de Problemas Interpersonales en Niños
Author
Ison, Mirta Susana; Universidad del Aconcagua
Morelato, Gabriela Susana; Universidad de Aconcagua
Abstract
This is a descriptive-comparative study. The purpose of the present work was to compare cognitive abilities in children with and without disruptive behavior and to investigate family characteristics and sociometric position of these children. Sixty children, boys and girls, between 5-7 years old, were assessed: 30 with disruptive behavior and 30 without disruptive behavior. Children with disruptive behavior showed greater difficulty to define a problematic situation, to choose an adequate alternative and to take the right decision than children without disruptive behavior. Differences were found in their sociometric position: children with disruptive behavior were more rejected and isolated than children without problem behavior. The lack of certain cognitive abilities involved in behavior self-control may lead to unsatisfactory relationships and emotional problems. Detecting these deficiencies will allow the design of psycho-educative programs to prevent psycho-social maladjustment. Este es un estudio descriptivo-comparativo, en el cual se comparon las habilidades cognitivas infantiles para la solución de problemas interpersonales en niños con y sin conductas disruptivas y se exploraron las características familiares y la posición sociométrica de ambos grupos de niños. Se evaluaron 60 niños de ambos sexos entre 5 y 7 años de edad: 30 con conductas disruptivas y 30 sin ellas. Los resultados muestran que los niños identificados con conductas disruptivas presentan mayor dificultad para definir una situación problema, para elegir alternativas adecuadas y tomar decisiones pertinentes, en comparación con los niños sin ellas. Con respecto a la posición sociométrica de los niños, aquellos con conductas disruptivas fueron más rechazados y aislados por sus compañeros en comparación con el grupo de niños sin conductas disfuncionales. El déficit en ciertas habilidades cognitivas, implicadas en la autorregulación de la conducta, pueden generar relaciones interpersonales insatisfactorias y dificultades emocionales. La finalidad de detectar estos déficits es diseñar programas psioeducativos tendientes a la prevención de futuros desajustes psicosociales.