• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

A Study About Teacher Quality in Chile: The Role of the Context Where Teachers Work and Value-Added Measures

Un Estudio Sobre la Calidad Docente en Chile: El Rol del Contexto en Donde Enseña el Profesor y Medidas de Valor Agregado

Author
Santelices, María Verónica; Pontificia Universidad Católica de Chile

Galleguillos, Pilar; Pontificia Universidad Católica de Chile

González, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile

Taut, Sandy; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/673
10.7764/psykhe.24.1.673
Abstract
This paper aims to contribute to the discussion about teacher quality in Chile through two approaches: (a) one based on estimates of the value added by teachers or teacher effect on students´ learning, gauged by exploring the role of teachers’ characteristics and the context in which they work (school and municipality); and (b) another which seeks to predict student performance using context variables and teacher characteristics. Hierarchical linear models were used in both analyses. The data came from Chile’s National Teacher Evaluation System, from the Education Quality Measurement System and the National System of Municipal Information. The sample includes a higher proportion of the poorest and richest schools compared to the total population. The results show instability in the estimation of the teacher effect, adjusting different models that incorporate control variables gradually. The analysis of students’ scores shows that, among contextual variables, the school is more important than the municipality for the prediction and that, at the teacher level, only participation in professional development programs is statistically significant, with no evidence supporting the value of experience and initial education.
 
 Este estudio espera contribuir a la discusión sobre calidad docente en Chile a través de dos enfoques: (a) uno basado en estimaciones del valor agregado del profesor o efecto profesor en el aprendizaje, explorando el rol de las características del profesor y del contexto en que trabaja (escuela y municipio); y (b) el otro intenta predecir el desempeño de los alumnos, utilizando variables de contexto y características del profesor. Se utilizaron modelos lineales jerárquicos. Los datos provienen del Sistema de Evaluación del Desempeño Profesional Docente, del Sistema de Medición de la Calidad de la Educación y del Sistema Nacional de Información Municipal. En la muestra existe una mayor proporción de escuelas pobres y de mayores ingresos que en la población total. Los resultados muestran inestabilidad en las estimaciones del valor agregado, ajustando distintos modelos que incorporan covariables progresivamente. De las variables de contexto, la escuela es más importante que el municipio en la predicción del desempeño de los alumnos y, a nivel del profesor, solo resulta estadísticamente significativa su participación en perfeccionamientos profesionales, desestimándose su experiencia y formación inicial.  
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962) 

    Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 265-282
  • Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas 

    Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107
  • Teaching and learning law and artificial intelligence in Chile: On the minor in Artificial Intelligence and Law at the Universidad Autónoma de Chile 

    Contreras Vásquez, Pablo; Azuaje Pirela, Michelle; Díaz Fuenzalida, Juan Pablo; Bedecarratz Scholz, Francisco; Bozzo Hauri, Sebastián; Finol González, Daniel. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 281-302
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB