Big Five Inventory in Peruvian College Students: Preliminary Results of Its Validation
Big Five Inventory en Universitarios Peruanos: Resultados Preliminares de su Validación
Author
Dominguez-Lara, Sergio; Universidad de San Martín de Porres
Merino-Soto, César; Universidad de San Martín de Porres
Zamudio, Bruno; Universidad Inca Garcilaso de la Vega
Guevara-Cordero, Claudia; Universidad Tecnológica del Perú
Abstract
The aim of this study was to examine the internal structure of the Big Five Inventory (BFI) in a nonprobability sample of 332 students (82.83% women) aged between 16 and 48 years (M = 20,39) who attended a private university in Metropolitan Lima, Peru. An exploratory factor analysis was performed using unweighted least squares and oblique Procrustes rotation with fully specified target matrix. In addition, the linear Pearson correlations between the factors were calculated. The BFI was found to have a factor structure similar to that of the original test, although 7 items were removed. The 37-items version displayed good internal consistency according to ordinal alpha, omega, and H. In conclusion, the BFI exhibits favorable psychometric indicators that suggest that it can be used in group evaluations and basic research. El presente estudio tuvo como objetivo examinar la estructura interna del Big Five Inventory (BFI) en una muestra no probabilística incidental de 332 estudiantes entre 16 y 48 años (M = 20,39) de una universidad privada de Lima Metropolitana, Perú (82,83% mujeres). Se realizó un análisis factorial exploratorio mediante el método de mínimos cuadrados no ponderados y rotación procrusteana oblicua con una matriz completamente especificada. También se calcularon las correlaciones lineales de Pearson entre los factores. La estructura factorial obtenida del BFI fue semejante a la estructura de la versión original de 44 ítems, aunque 7 ítems fueron eliminados. La versión de 37 ítems mostró buenos índices de consistencia interna, evaluada por alfa ordinal, omega y H. En conclusión, el BFI presenta indicadores psicométricos favorables que posibilitarían su uso en evaluaciones de grupo e investigación básica.