Methodological Discussions in the Study of the Development of Shared Intentionality in Children: A Systematic Review
Discusiones Metodológicas en el Estudio del Desarrollo de la Intencionalidad Compartida en Niños: Una Revisión Sistemática
Author
Velasquez, Juan Felipe; Universidad de Antioquia
Gómez, Erika Johnnela; Universidad de Antioquia
Restrepo, Ximena; Universidad de Antioquia
Chávez, Edward; Universidad de Antioquia
Piñeres, Juan David; Universidad de Antioquia
Villada, Johny; Universidad de Antioquia
Abstract
Research on children's cognitive abilities yielding evidence in support of shared intentionality has greatly increased in recent years. The present article discusses the methodologies used in the field by reviewing research published between 2005 and 2017 whose main topic was shared intentionality. As a result, a distinction between 2 approaches is proposed: those methodologies that are active or require behavioral responses that include infant movement and those that are passive or are based on children's visual or emotional responses. A critical analysis of the use of these methodologies, their implications, and their limitations is presented. Finally, it is proposed that tensions and discussions at the methodological level may be due to theoretical differences regarding the study of the phenomenon. La investigación sobre las habilidades cognitivas de los niños que sustentan la intencionalidad compartida viene desarrollándose con mucha fuerza en los últimos años. El presente artículo contiene una discusión sobre las metodologías usadas en el campo, para lo cual se revisaron investigaciones publicadas entre 2005 y 2017 cuyo tema principal es la intencionalidad compartida. Como resultado, se propone una distinción general entre 2 posturas: aquellas metodologías que son activas o que requieren respuestas conductuales que incluyen movimiento por parte del infante y aquellas que son pasivas o que se basan en las reacciones visuales o emocionales del niño. Se presenta un análisis crítico del uso de dichas metodologías, de sus alcances y limitaciones. Finalmente, se propone que las tensiones y discusiones a nivel metodológico pueden tener de fondo diferencias teóricas respecto al abordaje del fenómeno.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Heritage Touristic Destinations and the Museification of the Territory. Comparative Study between Santa Fe de Antioquia (Colombia) and San Cristóbal de Las Casas (Mexico)
Muñoz, Elkin; Tecnológico de Antioquia; Llanos, Luis; Universidad Autónoma Chapingo. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 47, núm. 141 (2021) -
Social Representations, gender and inclusion of tradicional games street (Caldas-Antioquia, Colombia)
Vásquez Bernal, Alejandro. Pedagogical Studies; Vol. 38 Núm. Especial (2012); 371-391 -
Are they too young to decide on their future? Agency capacity and educational social mobility in young professional people from universidad de antioquia
Guerra Zabala, Víctor; Duque Mejía, Carlos; Brand Monsalve, Edinson. Última Década; Vol. 28 No. 54 (2020): Diciembre; 114-138