• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Reliability and Validity Evidence for Test de Aprendizaje y Desarrollo Infantil (TADI) in a Chilean Sample of Children with Down Syndrome

Evidencia de Confiabilidad y Validez del Test de Aprendizaje y Desarrollo Infantil (TADI) para Evaluación de Niñas y Niños Chilenos con Síndrome de Down

Author
Tenorio, Marcela; Universidad de los Andes

Bunster, Josefina; Universidad de los Andes

Arango, Paulina Sofía; Universidad de los Andes

Aparicio, Andrés David; Pontificia Universidad Católica de Chile

Rosas, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile

Strasser, Katherine; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/1378
10.7764/psykhe.29.1.1378
Abstract
This study presents the evidence of reliability and validity for TADI in a sample of Chilean infants and children with Down syndrome (DS), accordingly to international standards. Forty-eight children with confirmed medical diagnosis of DS and their typical peers were matched by chronological age (M = 4,79, DE = 1,7 years). Children with DS were selected using a non-probabilistic procedure and, children with typical development were randomly selected from ELPI’s data base (2013). Data was obtained from Test de Aprendizaje y Desarrollo Infantil (TADI), Wechsler Intelligence Scale, third edition-Chilean version (WISC-IIIv.ch.), Leiter International Performance Scale, socioeconomic questionnaire and a survey about the medical condition. The evidence of reliability was stablished via Cronbach’s Alpha, the evidence of validity was based on the analysis of content, internal structure and relation with other variables. Results showed good levels of reliability. The evidence of validity shows the content is adequate to explore development, there are not floor or ceiling effects, the internal structure for the group with DS is different from the one reported in the original test and there is strong relation with the external criteria. The professionals should be careful in the interpretation process and future studies must complete these results.  
 
Este estudio ofrece un análisis de la evidencia de validez y confiabilidad para el uso de TADI, según los estándares internacionales, en infantes y niños chilenos con síndrome de Down (SD). Participaron 48 niños de Santiago, La Calera y Rancagua, incorporados tras muestreo no-probabilístico, con diagnóstico médico confirmado de SD y sus pares con desarrollo típico, pareados por edad cronológica (M = 4,79, DE = 1,7 años), seleccionados de manera aleatoria desde la base de datos ELPI (2013). Se analiza la evidencia de confiabilidad, vía análisis de consistencia de interna, así como la evidencia de validez de contenido, de estructura y por relación con otras variables. Para la medición fueron utilizados el Test de Aprendizaje y Desarrollo Infantil (TADI), la Escala Wechsler de Inteligencia, tercera edición-versión chilena (WISC-IIIv.ch.), el Leiter International Performance Scale, cuestionario socioeconómico y cuestionario sobre características de la condición médica. Los resultados sugieren una consistencia interna apropiada, la evidencia de validez indica que el contenido de la prueba es apropiado, no se registran efectos techo ni piso, hay diferencias en la estructura interna registrada en el grupo de SD y una adecuada relación con variables de criterio externo. Los profesionales requieren criterio para el uso de esta prueba en la muestra de interés y futuros estudios deberán ampliar los resultados presentados.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • UNDERGRADUATE STUDENT’S PERCEPTION OF CLINICAL SIMULATION WORKSHOPS: ASSESSMENT OF AN INSTRUMENT 

    Villagrán, Ignacio; Pontificia Universidad Católica de Chile; Tejos, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Chahuán, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uslar, Thomas; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Pizarro, Margarita; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Varas, Julián; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Achurra, Pablo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Leiva, Isabel; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Nazar, Claudio; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Sirhan, Marisol; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uribe, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ruz, Cristian; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Villafranca, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Romina; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Solís, Nancy; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Fuentes-López, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Padilla, Oslando; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Corvetto, Marcia; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Riquelme, Arnoldo; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 6 (2018): JUNIO 2018
  • LIVER TRANSPLANTATION IN A PATIENT WITH HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS (HIV). CASE REPORT 

    Guerra, Juan Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile; Troncoso, Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ceballos, María Elena; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arrese, Marco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Barrera, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Norero, Blanca; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Rivas, Violera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Wolff, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arias, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Cancino, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Torres, Javiera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Briceño, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Jarufe, Nicolás; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Martínez, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Benítez, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 10 (2018): OCTUBRE 2018
  • CORRELATES OF PHYSICAL INACTIVITY. FINDINGS FROM THE CHILEAN NATIONAL HEALTH SURVEY 2009-2010 

    Díaz, Ximena; Grupo de Investigación Calidad de Vida, Universidad del Biobío, Chillán, Chile.; Garrido, Alexis; Departamento de Educación Física, Universidad San Sebastián, Concepción, Chile.; Martínez, María Adela; Instituto de Farmacia, Facultad de Ciencias, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile.; Leiva, Ana María; 4. Instituto de Anatomía, Histología y Patología, Facultad de Medicina, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile.; Álvarez, Cristian; Departamento de Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile; Ramírez-Campillo, Rodrigo; Departamento de Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile; Cristi-Montero, Carlos; Grupo IRyS, Escuela de Educación Física, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.; Rodríguez, Fernando; Grupo IRyS, Escuela de Educación Física, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.; Salas-Bravo, Carlos; Departamento de Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Concepción. Concepción, Chile.; Durán, Eliana; Departamento de Nutrición y Dietética, Facultad de Farmacia, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.; Labraña, Ana María; Departamento de Nutrición y Dietética, Facultad de Farmacia, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.; Valdivia-Moral, Pedro; Universidad de Granada (España). Grupo de Investigación del PAIDI, HUM653, Innovación Didáctica en Actividad Física (IDAF); Zagalaz, María Luisa; Universidad de Jaén (España). Grupo de Investigación del PAIDI, HUM653, Innovación Didáctica en Actividad Física (IDAF); Aguilar-Farías, Nicolás; Departamento de Educación Física, Deporte y Recreación, Universidad de La Frontera, Temuco, Chile.; Celis-Morales, Carlos A; BHF Glasgow Cardiovascular Research Centre, Institute of Cardiovascular and Medical Science, University of Glasgow, Glasgow, United Kingdom, G2 8AT.. Revista Médica de Chile; Vol. 145, núm. 10 (2017): OCTUBRE 2017
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB