Training in Community Psychology at a Chilean University: Systematization of Territorial Work with Migrants
Formación en Psicología Comunitaria en una Universidad Chilena: Sistematización de un Trabajo Territorial con Migrantes
Author
Riveros Ahumada, Paula; Universidad Santo Tomás
Nilo Pérez, Rubén; Universidad Santo Tomás
Olivares Espinoza, Bárbara; Universidad Diego Portales
Reyes Espejo, María Isabel; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Abstract
This article presents the results of an academic training experience in Community Psychology that has been ongoing since 2013 at a Chilean private university located in the city of Santiago. This ongoing experience was implemented through an institutional agreement with the Independencia municipality (urban area of Santiago) and has focused on the increasingly large migrant population present in this district. The experience is described considering the institutional framework made possible by the learning and service policy of the university, the educational approach adopted by the teaching team, and the assessment of all the local actors involved. This proposal is described through the documentary review and analysis of several written sources, 8 individual interviews with community members and municipality workers, 2 focus groups with students, and 14 surveys administered to teachers and students. Purposive sampling was used. The information is analyzed qualitatively using thematic analysis. Results describe the development of the training project within an institutional framework defined through a public policy that takes advantage of the migration context to implement interventions at a local level, thus responding to the social demands derived from the phenomenon. Se presentan los resultados de una experiencia de formación académica en psicología comunitaria, en desarrollo desde el año 2013 en una universidad privada chilena ubicada en la ciudad de Santiago. Dicha experiencia, en curso, se ha implementado mediante la vinculación institucional con el municipio de Independencia (área urbana de Santiago) y se ha orientado hacia el trabajo con la población migrante crecientemente avecindada en dicha localidad. La experiencia se describe tanto en base al marco institucional posibilitado por la política de aprendizaje y servicio de la universidad, como por la propuesta pedagógica asumida por el equipo docente y la evaluación de los actores locales involucrados. La descripción de esta propuesta, se realiza a través de la revisión y análisisdocumental de información proveniente de diversas fuentes escritas, 8 entrevistas individuales a miembros de la comunidad y funcionarios municipales, 2 grupos focales a estudiantes y 18 cuestionarios aplicados a docentes y estudiantes, mediante un muestreo intencionado. La información es analizada cualitativamente, mediante la técnica de análisis temático. Los resultados describen el desarrollo del proyecto formativo en un marco institucional definido desde una política pública que aprovecha el contexto de migración para liderar acciones de intervención en el ámbito local, atendiendo a las demandas sociales vinculadas al fenómeno.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
UNDERGRADUATE STUDENT’S PERCEPTION OF CLINICAL SIMULATION WORKSHOPS: ASSESSMENT OF AN INSTRUMENT
Villagrán, Ignacio; Pontificia Universidad Católica de Chile; Tejos, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Chahuán, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uslar, Thomas; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Pizarro, Margarita; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Varas, Julián; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Achurra, Pablo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Leiva, Isabel; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Nazar, Claudio; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Sirhan, Marisol; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uribe, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ruz, Cristian; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Villafranca, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Romina; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Solís, Nancy; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Fuentes-López, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Padilla, Oslando; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Corvetto, Marcia; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Riquelme, Arnoldo; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 6 (2018): JUNIO 2018 -
LIVER TRANSPLANTATION IN A PATIENT WITH HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS (HIV). CASE REPORT
Guerra, Juan Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile; Troncoso, Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ceballos, María Elena; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arrese, Marco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Barrera, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Norero, Blanca; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Rivas, Violera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Wolff, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arias, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Cancino, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Torres, Javiera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Briceño, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Jarufe, Nicolás; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Martínez, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Benítez, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 10 (2018): OCTUBRE 2018 -
CORRELATES OF PHYSICAL INACTIVITY. FINDINGS FROM THE CHILEAN NATIONAL HEALTH SURVEY 2009-2010
Díaz, Ximena; Grupo de Investigación Calidad de Vida, Universidad del Biobío, Chillán, Chile.; Garrido, Alexis; Departamento de Educación Física, Universidad San Sebastián, Concepción, Chile.; Martínez, María Adela; Instituto de Farmacia, Facultad de Ciencias, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile.; Leiva, Ana María; 4. Instituto de Anatomía, Histología y Patología, Facultad de Medicina, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile.; Álvarez, Cristian; Departamento de Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile; Ramírez-Campillo, Rodrigo; Departamento de Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile; Cristi-Montero, Carlos; Grupo IRyS, Escuela de Educación Física, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.; Rodríguez, Fernando; Grupo IRyS, Escuela de Educación Física, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.; Salas-Bravo, Carlos; Departamento de Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Concepción. Concepción, Chile.; Durán, Eliana; Departamento de Nutrición y Dietética, Facultad de Farmacia, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.; Labraña, Ana María; Departamento de Nutrición y Dietética, Facultad de Farmacia, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.; Valdivia-Moral, Pedro; Universidad de Granada (España). Grupo de Investigación del PAIDI, HUM653, Innovación Didáctica en Actividad Física (IDAF); Zagalaz, María Luisa; Universidad de Jaén (España). Grupo de Investigación del PAIDI, HUM653, Innovación Didáctica en Actividad Física (IDAF); Aguilar-Farías, Nicolás; Departamento de Educación Física, Deporte y Recreación, Universidad de La Frontera, Temuco, Chile.; Celis-Morales, Carlos A; BHF Glasgow Cardiovascular Research Centre, Institute of Cardiovascular and Medical Science, University of Glasgow, Glasgow, United Kingdom, G2 8AT.. Revista Médica de Chile; Vol. 145, núm. 10 (2017): OCTUBRE 2017