• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Integral Teaching and Community Psychology: A Necessary Alliance for Training, Knowledge Production, and Transformative Action

Psicología Comunitaria e Integralidad: Una Alianza Necesaria para la Formación, la Producción de Conocimientos y la Acción Transformadora

Author
Rodríguez Ferreyra, Alicia Raquel; Universidad de la República

López, Sandra Mónica; Universidad de la República

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/1228
10.7764/psykhe.29.1.1228
Abstract
The available literature presents the need to improve the training of community psychologists in order to understand and take action on the complexity of current social settings. However, there are knowledge gaps regarding how to train community social psychology (CSP) practitioners. This article postulates that integrality, as a political-strategic orientation of the Universidad de la República in Uruguay, creates suitable conditions to meet these requirements. Based on the notion of integral training spaces (EFI- espacios de formación integral) as pedagogical devices aimed at implementing this approach and examining a specific case (EFI In-Ter-Acción Colectiva), the authors reflect on the components of these spaces and the dynamics that they acquire. It is proposed that complex pedagogical devices are needed, which must consider multiple dimensions of the training process: the theory-practice articulation, interdisciplinarity, knowledge co-production, the articulation of research in the intervention processes, and a consistent pedagogical proposal. It is concluded that it is necessary to address the increasing commodification of university education nowadays, acknowledging that the requirements of CSP training are situated in specific institutional contexts that condition the discipline.
 
La literatura disponible expone la necesidad de mejorar la formación de los y las psicólogos/as comunitarios/as para comprender y actuar en la complejidad de los escenarios sociales actuales. Sin embargo, existen vacíos en relación a cómo formar en psicología social comunitaria (PSC). Este artículo postula que la integralidad, como orientación político-estratégica de la Universidad de la República en Uruguay, genera condiciones para cumplir con esos requerimientos. Partiendo de los espacios de formación integral (EFI) como dispositivos pedagógicos que buscan implementar dicha orientación, y de un caso en particular (EFI In-Ter-Acción Colectiva), se reflexiona sobre sus componentes y sobre la dinámica que los mismos adquieren. Se propone la necesidad de dispositivos pedagógicos complejos que contemplen distintas dimensiones en el proceso formativo: la articulación teoría-práctica, la interdisciplinariedad, la coproducción de conocimientos, la articulación de la investigación en los procesos de intervención y una propuesta pedagógica coherente. Se concluye en la necesidad de incidir en los escenarios de creciente mercantilización de la formación universitaria en la actualidad, entendiendo que los requerimientos para la formación en PSC se desarrollan en contextos institucionales concretos que la condicionan.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Salud escolar: una intervención educativa en nutrición desde un enfoque integral 

    Scruzzi, Graciela; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición; Cerbeiro, Cynthia; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición; Pou, Sonia; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición; Rodríguez Junyent, Constanza; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición. Cuadernos.info; núm. 35: Comunicación y Educación; 39-53
  • Artistic Education for Integral Training. Complementarity between Visual Culture and Youth Identity 

    Mora Muñoz, José Miguel; Osses Bustingorry, Sonia. Pedagogical Studies; Vol. 38 Núm. 2 (2012); 321-335
  • Valoración de la vulnerabilidad integral en las áreas residenciales de Madrid 

    Temes, Rafael R.; Universidad Politécnica de Valencia. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 40, núm. 119 (2014)
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB