• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Socio-Care Circuits for Homeless People in Buenos Aires' City: Social Representations and Practices

Circuitos Socio-Asistenciales para Población en Situación de Calle en la Ciudad de Buenos Aires: Representaciones Sociales y Prácticas

Author
Di Iorio, Jorgelina; Universidad de Buenos Aires

Seidmann, Susana; Universidad de Buenos Aires

Rigueiral, Gustavo; Universidad de Buenos Aires

Abal, Yamila; Universidad de Buenos Aires

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/1226
10.7764/psykhe.29.1.1226
Abstract
This work is part of an action-research funded by the University of Buenos Aires. Its aims were to investigate the life trajectories and the processes of identity construction in homeless people in the City of Buenos Aires, Argentina, and create a space for participation and collective reflection that facilitates the problematization of both these trajectories and socio-care circuits for homeless people. Using participative qualitative research, this work had three stages: (a) participatory diagnosis, (b) problematization and (c) first intervention. An intentional sample was selected of 10 organizations that were part of the healthcare offer for homeless people, and with a snowball sampling one of 18 homeless adults users of this offer, both men and women, who were in the streets for at least 3 years. Through interviews, focus groups, collective mapping, and the construction of a problem tree, and using grounded theory approach, it was found that interventions are organized according to certain social representations of the street situation, of the people themselves and of what is meant by "addressing the problem”. Based on these results, the limits and challenges of interventions with community-based approaches with homeless people are problematized, as well as relations between the University and the Community in the process of building knowledge.
 
El presente trabajo se enmarca en un proyecto de investigación participativa financiado por la Universidad de Buenos Aires, que tuvo como objetivo indagar las trayectorias de vida y los procesos de construcción de identidad en personas en situación de calle (PSC) en la Ciudad de Buenos Aires, Argentina, y generar un espacio de participación y reflexión colectiva que facilite problematizar dichas trayectorias, así como los circuitos socio-asistenciales por los que transitan. Con una modalidad de investigación cualitativa de tipo participativo, el trabajo se organizó en 3 etapas: (a) diagnóstico participativo, (b) problematización y (c) primera intervención. En forma intencional, se conformó una muestra de 10 organizaciones que son parte de la oferta asistencial a las PSC, y con un muestreo bola de nieve una de 18 PSC adultas usuarias de esta oferta, hombres y mujeres, que se encuentran en situación de calle con una permanencia mayor a 3 años. Por medio de entrevistas, grupos focales, un mapeo colectivo y la construcción de un árbol de problemas, y utilizando el enfoque de la teoría fundamentada en los hechos y análisis de contenido, se encontró que las intervenciones se organizan en función de ciertas representaciones sociales sobre la situación de calle, sobre las propias personas y sobre lo que se entiende por “atender el problema”. A partir de estos resultados, se problematizan los límites y desafíos de las intervenciones con enfoques comunitarios con PSC, así como la relación entre la universidad y la comunidad en los procesos de construcción de conocimientos. 
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • State regulation of plebeian childhood. Agents and institutions in the emergence of state protection of children in Buenos Aires (1890-1919): Reseña de Freidenraij, Claudia. La niñez desviada. La tutela estatal de niños pobres, huérfanos y delincuentes. Buenos Aires 1890-1919). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Biblós, 2020, 302 páginas 

    Basilio Fabris, Ailin. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos; No. 16 (2021): April-september. Dossier: "Afro-Descendant Intellectuals in Latin America and the Caribbean: Figures, Discourses and Spaces of Circulation"
  • The formalist approach to legal education and its impact on practical training: Case study of the Free Legal Aid Service of the Universidad de Buenos Aires: Case study of the Free Legal Aid Service of the Universidad de Buenos Aires 

    Ramallo, María de los Ángeles. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 7 No. 1 (2020); 9-42
  • Western Esotericism in Latin America: Reseña de Bubello Juan Pablo, Chaves José Ricardo, Mendonça Junior Francisco (Coords.). Estudios sobre la historia del esoterismo occidental en América Latina. Enfoques, aportes, problemas y debates. Buenos Aires-México: Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires-Universidad Nacional Autónoma de México, 2018, 348 pp 

    Galicia, Alejandra. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos; No. 15 (2020): América Latina en los largos años sesenta: entre reforma y revolución; 260-267
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB