Repository: An Opportunity to Engage with the School System
Repositorio: alternativa de vinculación con el sistema escolar
Author
Sepúlveda Obreque, Alejandro
Lemarie Oyarzún, Fernando Rodolfo
Oyarzún Muñoz, Victor
Minte Mázenmayer, Andrea
Abstract
The paper describes the experience of building an institutional Repository of Educational Materials, withthe aims of creating support for teachers and pre-service teachers, strengthening links with schools and achieving bidirectional engagement with the local school system. The Repository was prepared on the technical basis of Content Management System (CMS Joomla), which integrates a wide range of documents, classified in the following categories: teaching strategies, evaluation strategies, articles, books, presentations, planning models, learning guides, projects, testing databases.Performance and feedback are the main results achieved. The website generates synergy between the schoolsystem and the University through the creation of teachers networks and communities, which allows, amongother, research, validation of instruments, and piloting of experiences. Hence, the University manages to connect, collaborate, receive and send contributions to the school system, thereby improving its engagement with the community with social commitment and responsibility. Consiste en la creación de un Repositorio de Materiales Educativos y científicos, cuyo objetivo es apoyar el trabajo de los profesores del sistema escolar, como alternativa para fortalecer la vinculación con las escuelas, y promover la bidireccionalidad de la institución con el medio educativo escolar.Fue elaborado sobre la base técnica del Sistema Administrador de Contenidos. Su funcionamiento se sustenta en el CMS Joomla, el cual integra una gama de documentos: estrategias de enseñanza y evaluación, artículos, libros, ponencias, planificaciones, guías de aprendizaje, proyectos, banco de pruebas, elaborados por docentes que trabajan en carreras pedagógicas en la Universidad. El resultado es la funcionalidad y retroalimentación. El Repositorio genera sinergia entre el sistema escolar y la universidad mediante la concreción de redes y comunidades de profesores , lo cual permite realizar investigaciones, validar instrumentos, realizar pilotajes de experiencias. De esta forma, la Universidad logra conectarse, colaborar y recibir aportes desde el sistema escolar, mejorar su vinculación con el medio y fortalecer el compromiso social.