Geotechnological tools applied in the teaching of geography
Herramientas Geotecnológicas aplicadas en la enseñanza de la Geografía
Author
Abarca Zapata, Claudia
Palma Vargas, Felipe
Joo Nagata, Jorge
Abstract
The present paper aims to analyze the geotechnical tools in current education, specifically in the collegefield, paying special attention to the use of cartographies in digital format. For this, it seeks to define thegeotechnological tools, its use and its scope within the framework of ICT, in addition to evaluating these toolsfrom an educational-geographical functional perspective. Through the application of a methodology composedof three parts –collection of the base information, elaboration of the representation and critical analysis–, it isintended that students can make a thematic cartography using tools available on the web, at the same timethat they analyze the data and the representation elaborated in a critical way. Thus, geotechnical tools withineducation, facilitate the work of teachers by proposing new methodologies for teaching and developing newskills in students, but they would not ensure a complete teaching-learning process, since they constitute onlyone more means within the complex educational system. El presente artículo tiene como objetivo analizar las herramientas geotecnológicas en la educación actual, específicamente en el ámbito universitario, poniendo especial atención en la utilización de cartografías en formato digital. Para esto, se busca definir las herramientas geotecnológicas, su utilización y su alcance dentro del marco de las TIC, además de evaluar dichas herramientas desde una perspectiva funcional educativageográfica.A través de la aplicación de una metodología compuesta por tres partes –recopilación de la información base, elaboración de la representación y análisis crítico–, se busca que los estudiantes puedan confeccionar una cartografía temática utilizando herramientas disponibles en la web, al mismo tiempo que analizan los datos y la representación elaborada de forma crítica. Así, las herramientas geotecnológicas dentro de la educación, facilitan la labor del profesorado al proponer nuevas metodologías para la enseñanza y desarrollar nuevas habilidades en los estudiantes, pero no asegurarían un proceso de enseñanza-aprendizaje completo, puesto que constituyen solo un medio más dentro del complejo sistema educativo.