• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item

“For example”: On the rhetorical, epistemological and practical sense of examples

“Por ejemplo”: sobre el sentido discursivo, epistemológico y práctico de los ejemplos

Author
González De Requena Farré, Juan

Full text
http://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/431
10.32735/S0718-2201200800027%x
Abstract
Common examples and exemplary similitudes have been an ancient andquotidian means for acquiring competence in life and discourse performance. But, for philosophical discourse, examples become a problem: our philosophical traditions undervalue examples (in the name of conceptual logic and demonstrative reasoning), and, at the same time, tend to consecrate some kind of paradigm as an exemplary model. In this article we pay attention to the efficacy of constructing intermediate cases. So, we explore semiotic, pragmatic and rhetorical aspects related to the act ofsetting an example, and we compare examples with another enouncement means like literal quotations, illustrations and metaphors. We also take seriously a certain “paradigmatic turn” in contemporary epistemology, which emphasizes the role of models and shared examples, in scientific investigation. Finally, we discuss the practical difficulties of setting exemplary models in times of exception: when the “unjustifiable” becomes a norm, we can only give our testimony.
 
Para el discurso filosófico, los ejemplos llegan a ser un problema: nuestrastradiciones filosóficas subestiman los ejemplos (en nombre de la lógica conceptual y el razonamiento demostrativo) y, al mismo tiempo, suelen consagrar algún tipo de paradigma como modelo ejemplar. En este artículo se presta atención a la eficacia de la construcción de casos intermedios. Se exploran los aspectos semióticos, pragmáticos y retóricos relacionados con el acto de dar un ejemplo y se los compara con otros medios de enunciación: citas literales, ilustraciones, metáforas. También se aborda un cierto “giro paradigmático” en la epistemología contemporánea, que enfatiza el papel de los modelos y ejemplos compartidos, en la investigación científica. Finalmente, se discuten las dificultades prácticas para establecer modelos ejemplares en tiempos de excepción: cuando lo “injustificable” deviene norma, sólo podemos dar nuestro testimonio.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB