Show simple item record

“Por ejemplo”: sobre el sentido discursivo, epistemológico y práctico de los ejemplos

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorGonzález De Requena Farré, Juan
dc.date2019-01-21
dc.date.accessioned2020-11-05T14:07:44Z
dc.date.available2020-11-05T14:07:44Z
dc.identifierhttp://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/431
dc.identifier10.32735/S0718-2201200800027%x
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159431
dc.descriptionCommon examples and exemplary similitudes have been an ancient andquotidian means for acquiring competence in life and discourse performance. But, for philosophical discourse, examples become a problem: our philosophical traditions undervalue examples (in the name of conceptual logic and demonstrative reasoning), and, at the same time, tend to consecrate some kind of paradigm as an exemplary model. In this article we pay attention to the efficacy of constructing intermediate cases. So, we explore semiotic, pragmatic and rhetorical aspects related to the act ofsetting an example, and we compare examples with another enouncement means like literal quotations, illustrations and metaphors. We also take seriously a certain “paradigmatic turn” in contemporary epistemology, which emphasizes the role of models and shared examples, in scientific investigation. Finally, we discuss the practical difficulties of setting exemplary models in times of exception: when the “unjustifiable” becomes a norm, we can only give our testimony.en-US
dc.descriptionPara el discurso filosófico, los ejemplos llegan a ser un problema: nuestrastradiciones filosóficas subestiman los ejemplos (en nombre de la lógica conceptual y el razonamiento demostrativo) y, al mismo tiempo, suelen consagrar algún tipo de paradigma como modelo ejemplar. En este artículo se presta atención a la eficacia de la construcción de casos intermedios. Se exploran los aspectos semióticos, pragmáticos y retóricos relacionados con el acto de dar un ejemplo y se los compara con otros medios de enunciación: citas literales, ilustraciones, metáforas. También se aborda un cierto “giro paradigmático” en la epistemología contemporánea, que enfatiza el papel de los modelos y ejemplos compartidos, en la investigación científica. Finalmente, se discuten las dificultades prácticas para establecer modelos ejemplares en tiempos de excepción: cuando lo “injustificable” deviene norma, sólo podemos dar nuestro testimonio.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttp://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/431/431
dc.rightsCopyright (c) 2019 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 27 (2008): Diciembre; 30-50es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 27 (2008): Diciembre; 30-50en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectExample; illustration; model; paradigm; testimonyen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectEjemplo; ilustración; modelo; paradigma; testimonioes-ES
dc.title“For example”: On the rhetorical, epistemological and practical sense of examplesen-US
dc.title“Por ejemplo”: sobre el sentido discursivo, epistemológico y práctico de los ejemploses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record