• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Characteristics of the transformational leadership of teachers of Language and Communication in a sample of educational settings in situation of social vulnerability

Características del Liderazgo Transformational en Docentes de Lenguaje y Comunicación en una Muestra de Establecimientos Escolares de Vulnerabilidad Social;
Características da liderança transformational em docentes de linguagem e comunicaçao em uma mostra de estabelecimentos escolares de vulnerabilidade social

Author
Maureira, Oscar

Rojas, Armando

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2609
10.4067/S0718-07052013000100007
Abstract
Approaches such as collective leadership, distributed or shared, emerge - from non-conventional sources of influence - as proposals to enhance knowledge, education and the improvement of the teaching quality in educational settings in the area of leadership. This current study examines the transformational leadership of teachers of Language and Communication from 7th grade of middle school education to 4th grade of secondary education in five educational institutions which work with deprived children and teenagers. The description is based on the results of a multifactorial questionnaire on leadership applied to a sample of 505 students. A lack of significant statistical differences in the perception of leadership of the teachers of Language and Communication, from both levels of education, is shown through descriptive statistics parameters and the T-student test. Similarly, these instructors are perceived as teachers with transformational features by their students.  
 
El liderazgo colectivo, distribuido o compartido, emerge como propuesta para enriquecer, desde fuentes no tradicionales de influencias, el conocimiento, la formación y la mejora de la calidad de la intervención en los centros escolares. El presente estudio describe el liderazgo transformacional de los docentes de lenguaje y comunicación de 7° básico a 4° año medio en cinco establecimientos escolares que atienden a niños y jóvenes de escasos recursos. La descripción se basa en los resultados de la aplicación del cuestionario multifactorial de liderazgo a una muestra de 505 estudiantes. A través de parámetros de estadística descriptiva y el test de la prueba de t-student, se evidencia la inexistencia de diferencias estadísticamente significativas en la percepción del liderazgo del docente de lenguaje, según ciclos de enseñanza, como asimismo que los docentes de lenguaje son percibidos con rasgos transformacionales por sus estudiantes.  
 
Enfoques teóricos como a lideranca coletiva, distribuida ou compartilhada, emergem como propostas para enriquecer, desde fontes náo tradicionais de influencias, o conhecimento, a formacáo e a melhora da qualidade da intervencáo nos centros escolares no ámbito da lideranca. Descreve-se a lideranca transformacional dos docentes de linguagem e comunicacáo de 7° série ao 4° ano médio em cinco instituicóes escolares que atendem a criancas e jovens provenientes da classe baixa. A descricáo se fundamenta nos resultados da aplicacáo do questionário multifatorial de lideranca a uma mostra de 505 estudantes. Por meio de parámetros de estatística descritiva e o teste da prova "t-student", evidenciou-se a inexistencia de diferencas estatisticamente significativas na percepcáo da lideranca do docente de linguagem, segundo os níveis de ensino, como também, que os docentes de linguagem sáo percebidos com propriedades transformacionais por seus alunos.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB