• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Power, ideology and knowledge: Epistemological apertures of the concept of university in Chile

Poder, ideología y conocimiento: aperturas epistemológicas del concepto de universidad en Chile;

Author
Díaz Barrera, Nicolás

Oliva Figueroa, Iván

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3611
10.4067/S0718-07052018000100315
Abstract
The following research report investigated, from a qualitative approach, the identification of several forms of legitimation of power, ideology, and institutionalization of knowledge in Chilean higher education through the methodology of Critical Discourse Analysis developed by Teun van Dijk. This methodological resource was applied to the diverse Mission-Vision prospects of 24 universities in Chile, divided into state, private, and private with state contribution. Using a theoretical construct based on complexity, transdiscipline, ideology, and power, encoded results were obtained in 3 general categories (power, ideology and knowledge) through the computer support Atlas.ti version 5.0. Subsequently, a network model was developed, allowing the observation, at both general and specific levels, of the density of associations between codes, attending to their diverse contexts of production. The main results indicate that a strong presence of ideology is manifested through these prospects through discursive elements that demonstrate the exercise of power through institutional and social mechanisms.
 
El siguiente reporte de investigación indagó, desde un enfoque cualitativo, en la identificación de diversas formas de institucionalización del conocimiento en la universidad través de la metodología de Análisis Crítico del Discurso. Esta metodología fue aplicada a diversas prospectivas de Misión-Visión de veinticuatro (24) universidades chilenas, divididas en estatales, privadas y particulares con aporte estatal. Utilizando un constructo teórico basado en complejidad, transdisciplina, ideología y poder, se codificó desde la base de tres (3) categorías generales (Poder, ideología y conocimiento) mediante el soporte informático Atlas.ti versión 5.0. Posteriormente, fue elaborado un modelo de red que permite observar a nivel general y específico la densidad de asociaciones entre códigos, atendiendo a sus diversos contextos de producción. Los principales resultados indican que una fuerte presencia de la ideología se manifiesta es estas prospectivas a través de elementos discursivos que evidencian el ejercicio del poder mediante mecanismos institucionales y sociales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB