• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item

Cristina Fernández de Kirchner’s communication strategy in the speeches at her swearing-in ceremonies

La estrategia comunicativa en los discursos de toma de posesión de Cristina Fernández de Kirchner

Author
Camacho Markina, Idoia

Santos Diez, María Teresa

Full text
http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/1615
10.4067/S0718-48672020000200187
Abstract
This article aims to investigate Cristina Fernández de Kirchner’s communication strategy when she was President of the Republic of Argentina (2007-2015), through the analysis of the two speeches given on both swearing-in ceremonies. We identified the populist characteristics that are present in these speeches, according to the concepts proposed by Patrick Charaudeau (catastrophic description, denouncing of culpable parts, exaltation of values and the emergence of the rescuer of society), so as to evaluate the image that the President wants to transmit of herself and of the receiving public. To do this, we used the method of quantitative and qualitative content analysis and applied the theory of framing, according to which political leaders construct reality in a selective way, emphasizing and omitting crucial aspects in their public interventions. The findings show that President presents herself as a rescuer of society, who mentions herself frequently and always in a positive way, who mentions the receiving audience less frequently than herself and that she attributes mainly passive qualities to them.
 
Este artículo tiene como objetivo indagar en la estrategia comunicativa de Cristina Fernández de Kirchner cuando era presidenta de la República Argentina (2007-2015), a través del análisis de los dos discursos que pronunció en las tomas de posesión. Se identificaron las características populistas que se manifiestan en dichos discursos, de acuerdo con los conceptos propuestos por Patrick Charaudeau (descripción catastrófica, denuncia de los culpables, exaltación de valores y aparición del salvador/a de la sociedad), para comprobar cuál es la imagen que la Mandataria quiere transmitir en ellos, sobre sí misma y sobre el público receptor. Para ello, se empleó desde la teoría del framing, según la cual los líderes políticos realizan una construcción selectiva de la realidad, enfatizando y omitiendo aspectos cruciales en sus intervenciones públicas. Las conclusiones muestran que la presidenta se presenta como salvadora de la sociedad, que se menciona a sí misma en numerosas ocasiones y siempre de forma positiva, que menciona al público receptor con menor frecuencia que a ella misma y que lo hace mediante cualidades principalmente pasivas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB