Show simple item record

Escritura académica:

dc.creatorGómez Espinoza, Laura Macrina
dc.creatorArreola Rico, Roxana Lilian
dc.creatorHernández, Concepción
dc.date2020-12-18
dc.date.accessioned2021-01-18T16:34:03Z
dc.date.available2021-01-18T16:34:03Z
dc.identifierhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/644
dc.identifier10.29035/ucmaule.59.79
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/162198
dc.descriptionResults of an investigation carried out at the National Pedagogical University (Mexico) are presented, with undergraduate and master's degree students, who are teachers of basic education in service (teacher-students). The qualitative study has the purpose of analyzing their reflections, based on an interpretive perspective of narratives derived from their own teaching practice expressed in their academic texts, and unravelling the writing processes involved. The results lead to evidence the value that writing acquires in communication and understanding of the teaching task, contributing to processes of identity, and personal and professional transformation; they also confirm the concern for correct writing. On the other hand, it is noted that texts of a reflective nature contribute to processes of mobilization of emotions and awareness of professional work, which have an impact on transforming the view of oneself and of teaching practice.en-US
dc.descriptionSe presentan resultados de una investigación realizada en la Universidad Pedagógica Nacional (México), con estudiantes de licenciatura y maestría que ejercen como profesores de educación básica en servicio (docentes-estudiantes). El estudio de corte cualitativo, en tanto se basa en un análisis interpretativo de la subjetividad expresada en narrativas, tiene el propósito de analizar sus reflexiones derivadas de la propia práctica docente, expresada en sus textos académicos, y desentrañar los procesos de escritura implicados. Los resultados llevan a evidenciar el valor que adquiere la escritura en la comunicación y comprensión del quehacer docente, abonando a procesos de identidad y transformación personal y profesional; también confirman la preocupación por una escritura correcta. Por otra parte, se advierte que textos de carácter reflexivo contribuyen a procesos de movilización de emociones y toma de conciencia de la labor profesional, que repercuten en transformar la mirada de sí y de la práctica docente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/644/715
dc.rightsDerechos de autor 2020 Laura Macrina Gómez Espinoza, Roxana Lilian Arreola Rico, Concepción Hernándezes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceUCMaule; Núm. 59 (2020): UCMaule; 79-102es-ES
dc.source0719-9872
dc.source0717-2656
dc.titleacademic writing:en-US
dc.titleEscritura académica:es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record