• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Adolfo Ibañez
  • Economía y Política
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Adolfo Ibañez
  • Economía y Política
  • View Item

Estado, sociedad civil e ideas lancasterianas en la construcción del sistema educacional chileno (c.1810 – 1860)

Author
Baeza, Andrés

Full text
http://www.economiaypolitica.cl/index.php/eyp/article/view/104
10.15691/07194714.2020.007
Abstract
This article analyses the interaction between the State and the civil society during the process of construction of the Chilean educational system. To do so, it focuses on the adoption of the Lancasterian system of education. Based on critical analysis of reports, letters, decrees, and testimonies from both State and non-State actors, I argue that in the first stage (1810-1860) provision of education was mainly delivered by the latter. The precarious economic situation derived from the wars of Independence and the continuation of the colonial policy of provision in education were factors that conditioned this process. The Lancasterian system influenced this process by promoting associative and philanthropic practices. This system finally provided a new conceptual framework for long-established practices that lasted until at least 1860.
 
El artículo analiza la interacción entre el Estado y la sociedad civil durante el proceso de construcción del sistema educativo chileno a través del proceso de adopción del sistema lancasteriano de enseñanza. A partir de un análisis crítico de informes, cartas, decretos y testimonios de actores tanto estatales como no estatales, se argumenta que en una primera etapa (1810-1860) se aceptó la idea de que la provisión de educación era una tarea prioritaria de los últimos. Esto fue condicionado en parte por la precaria situación económica derivada de las guerras de Independencia, pero también por la continuidad de la política colonial en materia de provisión y la influencia de las prácticas asociativas y filantrópicas impulsadas por el sistema lancasteriano. Este sistema, finalmente, aportó un nuevo marco conceptual a prácticas ya arraigadas que perduraron al menos hasta 1860.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB