The social role of the enterprise in Ordoliberalism and the Social Market Economy. Contributions to a conceptualization of neoliberalism
La función social de la empresa en el ordoliberalismo y la economía social de mercado. Aportes para una conceptualización del neoliberalismo
Author
Méndez, Pablo Martín
Abstract
Ordoliberalism and The Social Market Economy have an important place in neoliberalism’s history. However, their proposals have received little attention from current critical studies. This article questions the enterprise’s role in the discursive framework of both streams of thought. For this purpose, our research employs the theoretical-methodological principles of Laclau and Mouffe, Donzelot’s theory of the social and, Foucault’s studies on governmentality. The idea is to reconstruct an enunciation modality where the enterprise does not work as a pure equivalent of market competition, but as a semantic element linked to the problematization of social ties, the definition of political antagonisms and the determination of governmental goals. Our main objective is to expand the conceptualizations that reduce Neoliberalism to an economic phenomenon, without considering its social scope. Through Ordoliberalism and the Social Market Economy, we will show insteadthat neoliberal projects can be understood as an answer to the social issue inherited from the 19th century. The core of this response is small and medium enterprises, whose organizational form is, on the one hand, the counterbalance to mass capitalism and its supposed pathological tendencies, and, on the other, the axis for a “healthier” articulation between social relations and the principles of market competition. Thus,neoliberal projects are not only a form of economic regulation, but above all a form of social regulation. El ordoliberalismo y la economía social de mercado ocupan un importante lugar en la historia del neoliberalismo. No obstante, sus propuestas han recibido una escasa atención por parte de los estudios críticos vigentes. Este artículo interroga la función de la empresa en el marco discursivo de ambas corrientes de pensamiento. Para ello, se sirve de los principios teórico-metodológicos de Laclau y Mouffe, el análisis de losocial de Donzelot y los estudios sobre la gubernamentalidad de Foucault. Se trata de reconstruir una modalidad de enunciación donde la empresa no funciona como simple equivalente de la competencia de mercado, sino como un elemento semántico vinculado a la problematización del lazo social, la definición de antagonismos políticos y la determinación de metas gubernamentales. El propósito fundamental consiste en ampliar aquellas conceptualizaciones que reducen el neoliberalismo a un fenómeno económico, sin considerar los alcances sociales del mismo. A través del ordoliberalismo y la economía social de mercado, se verá en cambio que los proyectos neoliberales son un intento de respuesta a la cuestión social heredada del siglo XIX. El núcleo de esa respuesta es la pequeña y mediana empresa, cuya forma organizativa contrapesa por un lado al capitalismo de masas y sus supuestas tendencias patologizantes, mientras que, por el otro, posibilita una articulación más “saludable” entre las relaciones sociales y los principios de la competencia de mercado. Lo que se proyecta entonces no es sólo una forma de regulación económica, sino ante todo una forma de regulación social.