• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Aprendizaje basado en proyectos: una propuesta didáctica para el desarrollo socioemocional

Project-based Learning: A Didactic Proposal for Socio-Emotional Development

Author
Solís-Pinilla, Jaime

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/60710
10.5354/2452-5014.2021.60710
Abstract
El presente artículo pretende identificar las etapas del aprendizaje basado en proyectos (ABP) vinculadas al desarrollo socioemocional, por medio de una propuesta de proyecto para estudiantes de secundaria, considerando las nuevas bases curriculares establecidas por el Ministerio de Educación de Chile. Para ello, se analizan distintas dimensiones del aprendizaje socioemocional, la metodología ABP y sus proyecciones en el sistema educacional chileno. Se acompaña lo anterior con una propuesta didáctica basada en el desarrollo de actividades bajo la metodología del ABP, orientada a estudiantes de 3º y 4º año de enseñanza secundaria, considerando asignaturas de ciencias naturales. Las nuevas bases curriculares, en transición durante el año 2020, proporcionan espacios idóneos para desarrollar no solamente contenidos, sino también formar a los y las estudiantes de manera integral, desde lo cognitivo, lo social y lo emocional.
 
This article aims to identify the stages of project-based learning (PBL) related to socio-emotional development, through a project proposal for high school students, considering the new curricular bases established by the Ministry of Education of Chile. To do this, different dimensions of socio-emotional learning, the PBL methodology and its projections in the Chilean educational system are analyzed. The above is accompanied by a didactic proposal based on the development of activities under the PBL methodology, aimed at students of 3rd and 4th year of secondary education, considering natural science subjects. The new curricular bases, in transition during 2020, provide ideal spaces to develop not only content, but also train students in a comprehensive way, from the cognitive, social and emotional aspects.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB