Show simple item record

Diferencias en la Predictividad de la Lectura Entre Primer Año y Cuarto Año Básicos

dc.creatorBravo Valdivieso, Luis
dc.creatorVillalón, Malva
dc.creatorOrellana, Eugenia
dc.date2006-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19415
dc.identifier10.4067/S0718-22282006000100001
dc.descriptionThe aim ofthis article is to present the issues ofa follow-up studybetween 227 children offirst and fourthgrade ofelementary school. They were tested with several psycholinguistic tests at the beginning offirst grade and thereafter theywere tested in reading at the end ofthe first and fourthgrade. The variabilityin the prediction of the initial tests over the first and fourthgrades was calculated bycorrelations and step-wise regression. The results show that there is variability among the predictive variables between these grades. In first grade the most predictive tests were letter naming and phonological awareness. For fourth grade the most predictive tests were letter naming and knowledge ot written words and textual structures.en-US
dc.descriptionEste artículo presenta los resultados obtenidos en un seguimiento de 227 niños durante cuatro años. Fueron evaluados al iniciar el primer año básico con diversas pruebas psicolingüísticas predictivas yluego en lectura a fines del primero ydel cuarto año. Se estudióla variación de la predictividad de la lectura entre ambos cursos,mediante matriz de correlaciones y regresión step-wise. Los resultados indican que el conocimiento de las letras y la conciencia fonológica fueron los mejores predictores de la lectura del primer año. En cambio el conocimiento de las letras,de palabras escritas yde estructuras textuales predijo mejor la lectura a fines del cuarto año.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19415/17705
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 15 Núm. 1 (2006)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectreading acquisitionen-US
dc.subjectlongitudinalstudyen-US
dc.subjectaprendizaje de la lecturaes-ES
dc.subjectestudio longitudinales-ES
dc.titleDifferences in the Predictability of Reading Between First Grade and Fourth Gradeen-US
dc.titleDiferencias en la Predictividad de la Lectura Entre Primer Año y Cuarto Año Básicoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record