• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

La Pragmática de la Inducción

Author
López R., Alejandro

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19459
10.7764/psykhe.v5i2.19459
Abstract
This article attempts to settle in the domain of induccion the controversy of whether human reasoning processes reduce to low-level syntactic cognitive processes (e.g., similarity computations) or reflect high-level semantic and pragmatic cognitive processes (e.g., hypotheses assessment). To this end, the opposite predictions of the Similarity-Coverage Model (Osherson, Smith, Wilkie, López, & Shafir, 1990) and the Hypothesis Assessment Model (McDonald, Samuels, & Rispoli, 1996) about the relative strength of different inductive arguments were contrasted. The obtained empirical evidence suggests that this controversy is apparent and thal human reasoning processes represent both low-level syntactic cognitive processes and high-level semantic and pragmatic cognitive processes.
 
EI presente artículo intenta dirimir en el dominio de la inducción la controversia de si los procesos de razonmniento humano se reducen a procesos cognitivos sintácticos de bajo nivel (e .g., cálculos de similitud) oreflejan procesos cognitivos semánticos y pragmáticos dc alto nivel (e.g ., evaluación de hipótesis). Para ello se contrastaron las predicciones opuestas del Modelo de Similitud y Cobertura (Osherson, Smith, Wilkie, Lopez & Shafir, 1990) y del Modelo de Evaluaci6n de Hip6tesis (McDonald, Samuels & Rispoli , 1996) sobre la solidez relativa dc distintos argumentos inductivos. La evidencia empírica obtenida sugiere que esta controversia es aparente y que los procesos de razonamiento humano representan tanto procesos cognitivos sintácticos de bajo nivel como procesos cognitivos semánticos y pragmáticos de alto nivel.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB