Show simple item record

Reporte de Investigación: El Efecto de ser Observado Sobre el Rendimiento en una Tarea de Fluidez Verbal

dc.creatorArriaza, Jorge
dc.creatorBasualdo, Marjorie
dc.date2006-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19489
dc.identifier10.4067/S0718-22282006000100011
dc.descriptionTo investigate how being observed influences cognitive performance, researchers have typically used laboratory experiments with mental math as the predominant task(e.g., doing double digit additions in one’s mind).In order to increase the generalizability of these effects, we used a verbal fluiditytaskin a more ecologically valid setting. Elementaryand secondaryschool students performed the taskwith or without observers.Data showed that being observed reduces verbal fluidity.The pattern of results is consistent with the effect of social factors on cognitive performance extending to a wide range of cognitive tasks.We suggest the need to take these effects into account in educational contextsen-US
dc.descriptionPara estudiar cómo ser observado afecta el rendimiento cognitivo, generalmente se han usado experimentos de laboratorio en los que la tarea predominante ha sido la aritmética mental (por ejemplo, sumar mentalmente números de dos dígitos).Con el fin de aumentar la generalidad de estos efectos, usamos una tarea de fluidez verbal en un ambiente de mayor valideze cológica.Dos grupos de estudiantes (básicos y secundarios)participaron en condiciones con o sin obsevadores.Los resultados mostraron que ser observado reduce la fluidez verbal.El patrón de resultados obtenido muestra que los efectos sociales sobre el rendimiento se extienden a una amplia gama de tareas cognitivas.Sugerimos la necesidad de tomar en cuenta estos efectos en el ámbito de la educación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19489/16055
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 15 Núm. 1 (2006)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectcognitive performanceen-US
dc.subjectsocial factorsen-US
dc.subjectrendimiento cognitivoes-ES
dc.subjectfactores socialeses-ES
dc.titleResearchReport: The Effect of Being Observed on a Verbal Fluidity Tasken-US
dc.titleReporte de Investigación: El Efecto de ser Observado Sobre el Rendimiento en una Tarea de Fluidez Verbales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record