• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Knowledge Representation Model for Chilean Universities' Admission Tests

Modelo de Representación del Conocimiento para las Nuevas Pruebas de Selección para el Ingreso a las Universidades Chilenas

Author
Rosas, Ricardo

Flotts, María Paulina

Saragoni, Carla

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19591
Abstract
In this work a presentation is made about the knowledge representation model that sustains the design of new selection test for the entrance into higher education in Chile (SES). This model makes an integration oftwo dimensions: cognitive abilities and specific knowledge, understanding both dimensions as continuums between the more elemental or basic extreme to the more developed or advanced one. Assuming that knowledge is represented by pcople in terms ofcognitive schemata, the main theoretical features about schemata aœ presented. This view is then related to the theoretical contributions originated in the educational field, on the conceptual change formulation. To complete the model's argumentation, some ideas about the differences between novices and experts are presented. The prescntation of the model is followed by a discussion of its implications, in terms ofthe necessary conceptual and theoretical revisions of some central constructs in psychology —intelligence and the relationship between abilities and knowledge— and in terms of practical implications for thc educational systellí.
 
El presente artículo expone el modelo de representación del conocimiento que sustenta el diseño de las nuevas pruebas de selección a la Educación Superior en Chile (SIES). Este modelo integn dos dimensiones: habilidades cognitivas y conocimientos específicos, entendiéndolas como continuos que van desde lo más elemental hasta lo más avanzado. Asumiendo que el conocimiento es representado en base a esquemas cognitivos, se hace una presentación de los principales elementos teóricos sobre esquemas, relacionándolos con los aportes que provienen del campo de la educación bajo los modelos de cambio conceptual. Para completar la fundamentación del modelo se entregan antecedentes las diferencias en el desempeño entre novicios y expertos. Finalmente, se presenta el modelo y se discuten sus implicancias a nivel de  revisiones conceptuales y teóricas de algunos constructos centrales en psicología —como es el caso de la inteligencia y la relación entre habilidades y conocimientos— y a nivel de consecuencias prácticas para el sistema educacional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB